PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

"Szczególna potrzeba pracodawcy". Tego argumentu nie chce usłyszeć żaden pracownik

  • km
  • 25 lip 2022 13:05

Kierunek wybrany, wakacje zaplanowane, hotel zarezerwowany, walizki przygotowane, w głowie powoli rozgaszcza się urlopowy luz. Co z tego, że wszystko dopięte niemal na ostatni guzik, kiedy na drodze do wakacyjnego wypoczynku może stanąć „szczególna potrzeba pracodawcy”. Sprawdziliśmy, w jakiej sytuacji będziemy musieli zmienić nasze plany urlopowe, kiedy możemy odmówić i kiedy możemy liczyć na zwrot poniesionych kosztów?

"Szczególna potrzeba pracodawcy". Tego argumentu nie chce usłyszeć żaden pracownik
Urlopy udzielane są zgodnie z planem urlopów ustalonym przez pracodawcę lub na podstawie indywidualnych uzgodnień (Fot. Shutterstock)
REKLAMA
  • Zgodnie z Kodeksem pracy wymiar urlopu wynosi 20 dni, jeżeli pracownik jest zatrudniony krócej niż 10 lat; 26 dni - jeżeli pracownik jest zatrudniony co najmniej 10 lat.
  • Przesunięcie terminu urlopu może nastąpić na wniosek pracownika, na wniosek pracodawcy, z mocy prawa.
  • Kodeks pracy zezwala pracodawcy na odwołanie pracownika z urlopu wypoczynkowego.

Urlopy udzielane są przez pracodawcę na dwa sposoby - zgodnie z planem urlopów ustalonym przez pracodawcę lub na podstawie indywidualnych uzgodnień z pracownikiem. Z tworzenia planu urlopów pracodawca jest zwolniony w dwóch przypadkach:

- jeżeli zgodę wyrazi na to zakładowa organizacja związkowa lub

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

- takiej organizacji nie ma w zakładzie pracodawcy.

Jeśli zatem pracodawca ułoży plan urlopów lub indywidualnie uzgodni datę z pracownikiem, to co do zasady termin jest dla obu stron wiążący. Ani pracownik, ani pracodawca nie mogą swobodnie zmieniać uzgodnionej daty początku i końca urlopu. Są jednak wyjątki.

Zobacz: Czy urlop może być krótszy niż 14 dni? Zależy, jakie dni weźmiemy pod uwagę

Przesunięcie urlopu na wniosek pracownika

Zmiana zaplanowanego urlopu może nastąpić w dwóch przypadkach. Po pierwsze na wniosek pracownika uzasadniony ważnymi przyczynami. Ocena, czy przyczyny podane przez pracownika są faktycznie ważne, dokonywana jest każdorazowo w odniesieniu do indywidualnej sytuacji pracownika. Praktyka pokazuje, że pracodawcy wyrażają zgodę na zmianę terminu urlopu wypoczynkowego także bez zaistnienia obiektywnie ważnej przyczyny (np. nawet z powodu załamania pogody w miejscu wypoczynku, co nie odpowiada pracownikowi).

fot. Pixabay
fot. Pixabay

Druga sytuacja to moment, w którym urlop przesuwa pracodawca. 

Przesunięcie urlopu na wniosek pracodawcy

Sytuację przesunięcia terminu urlopu przez pracodawcę reguluje art. 164 § 2 Kodeksu pracy:

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: "Szczególna potrzeba pracodawcy". Tego argumentu nie chce usłyszeć żaden pracownik

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
REKLAMA

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA