Firmy coraz częściej odbierają politykę podatkową jako utrudnianie działalności. Dotyczy to zwłaszcza wymagań sprawozdawczych wobec podatników, które zaburzają funkcjonowanie firm i pochłaniają sporo czasu - mówi Przemysław Pruszyński, doradca podatkowy, ekspert Konfederacji Lewiatan, która przedstawiła propozycje rozwiązań mogących usprawnić funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Na tak silny spadek w pewnym stopniu wpływ miała pandemia koronawirusa, która zmusiła rząd i parlament do skupiania się na walce z chorobą, ograniczeniach w jej rozprzestrzenianiu oraz amortyzowaniu skutków tych ograniczeń. W innych obszarach działalność legislacyjna była znacznie mniejsza niż w poprzednich latach.
Przy czym warto zaznaczyć, że sama walka z pandemią również wiązała się z produkcją nowych przepisów, jednak skala tej produkcji była relatywnie niewielka. Regulacje dotyczące Covid-19 wprowadzone w 2020 roku składały się z 1,6 tys. stron. Produkcja normalnych, „niepandemicznych” przepisów wyniosła więc w minionym roku zaledwie 13,3 tys. stron, a więc o 38 proc. mniej niż w poprzednim roku.
Jednak nie tylko ilość, ale i jakość prawa ma znaczenia. Przedsiębiorcy od dawna uskarżają się na nadmierną restrykcyjność obowiązków sprawozdawczych i domagają się zmniejszenia częstotliwości przedkładanych danych, informacji czy dublujących się sprawozdań. Wskazują na uchylenie obowiązków, które wynikają z przepisów nieprzystających do obecnych uwarunkowań, w tym wywodzących się np. ze zmienionych aktów prawnych.
- Firmy coraz częściej odbierają politykę podatkową jako utrudnianie działalności. Dotyczy to zwłaszcza wymagań sprawozdawczych wobec podatników, które zaburzają funkcjonowanie firm i pochłaniają sporo czasu - mówi Przemysław Pruszyński, doradca podatkowy, ekspert Konfederacji Lewiatan.
Lewiatan przygotował propozycję siedmiu rozwiązań prawnych, które usprawniłyby funkcjonowanie firm. Oto one:
1. Weryfikacja sprawdzania zasadności zwrotu VAT
Sprawdzanie zasadności zwrotu VAT odbywa się w ramach czynności sprawdzających. Z informacji przedsiębiorców wynika, że urzędnicy nadużywają tego przepisu wymagając od firm przedstawienia wyjaśnień, dokumentów, a nawet korespondencji mailowej z kontrahentami. Takie „czynności sprawdzające” w dużym stopniu zaburzają funkcjonowanie firmy, angażując wiele czasu na korespondencję z urzędem.
2. Ograniczenie w deklaracjach podatkowych liczby pól z danymi podatników do nazwy i numeru identyfikacyjnego
Dane z polami adresowymi takimi jak powiat, gmina, kod pocztowy nie wydają się konieczne dla administracji skarbowej, w dobie przesyłanych elektronicznie i automatycznie przetwarzanych deklaracji. System administracji skarbowej zapewne w ogóle nie potrzebuje tych danych do identyfikacji deklaracji/podatnika i alokacji do odpowiednich baz.
3. Wysyłanie informacji PIT-11 do urzędu skarbowego właściwego dla płatnika/podmiotu wysyłającego a nie podatnika
Konieczność identyfikacji urzędu skarbowego dla podatników, przy wysyłaniu informacji dotyczących np. przychodów z innych źródeł, jest kłopotliwa. Często się okazuje, że pracownicy nie aktualizują danych swoich urzędów skarbowych. Zmiana pozwoli przedsiębiorcom zaoszczędzić czas poświęcany na wypełnianie obowiązków podatkowych.
4. Zmiany w zasadach zamieszczania podatników na Białej Liście i wskazywania rachunków bankowych w zgłoszeniach NIP-8/NIP-2
Aktualnie rachunek rozliczeniowy podatnika VAT pojawia się na Białej Liście w sytuacji, gdy bank zgłosi jego rachunek do systemu STIR, a podatnik zgłosi równolegle ten rachunek w zgłoszeniu NIP-8 lub NIP-2. Postulujemy zamieszczanie rachunków tylko w oparciu o dane przekazywane przez banki w ramach systemu STIR. W NIP-8 lub NIP-2 zgłaszane byłyby tylko rachunki otwierane w bankach zagranicznych nie objętych systemem raportowania do STIR.
5. Likwidacja obowiązku wysyłania informacji IFT-2R do nierezydentów
Nierezydenci w zdecydowanej większości nie potrzebują informacji IFT-2R, ponieważ kwoty przychodów wynikają z wystawianych przez nich faktur, zawieranych umów, wpływów na ich rachunki – te dokumenty są podstawą księgowań przychodów. Kwoty potrącanych u źródła podatków są również im znane.
6. Likwidacja informacji CIT-7
Informacja CIT-7 obejmuje dane o dywidendach oraz innych przychodach z tytułu udziału w zyskach osób prawnych wypłaconych na rzecz krajowych osób prawnych i potrąconym podatku. Wprowadzona została w okresie, gdy podatnikom CIT przysługiwało prawo do odliczenia potrąconego podatku od należnego CIT (metoda kredytu podatkowego). Od wielu lat odliczenie nie przysługuje przez co informacja jest zbędna.
7. Likwidacja obowiązku wykazywania transakcji z podmiotami powiązanymi (nierezydentami) w informacji ORD-U
Informacje te są wykazywane w IFT-2R a także po części w TPR-C (jedna i ta sama transakcja może być zaraportowana w tych trzech informacjach wysyłanych do władz skarbowych).
KOMENTARZE (0)