Państwowa Inspekcja Pracy i Zakład Ubezpieczeń Społecznych podpisały porozumienie dotyczące zasad współdziałania organów PIP i ZUS przy realizacji kampanii informacyjno-edukacyjnej „Pracuję legalnie” w latach 2017-2019 (ZUS jest partnerem strategicznym kampanii organizowanej przez PIP).
- Autor:PAP/AKC
- •28 lip 2018 10:03

Celem akcji jest propagowanie wyboru pracy legalnej w miejsce zatrudnienia w „szarej strefie”. Ważne jest uświadomienie pracującym korzyści z wykonywania „pracy legalnie” oraz zagrożeń, które wynikają z wykonywania pracy nierejestrowanej lub deklarowanej fałszywie.
Zadaniem projektu jest również piętnowanie niedozwolonych praktyk stosowanych przez tych pracodawców, którzy decydują się na powierzanie pracy z naruszeniem obowiązujących przepisów prawa.
Kampania „Pracuję legalnie” skierowana jest do pracodawców i pracowników oraz obywateli państw spoza Unii Europejskiej – w szczególności obywateli Ukrainy – którzy pracują lub chcą pracować w Polsce. Działania dotyczące kampanii obejmują m.in. szkolenia dla grup docelowych, promocję przekazu kampanii w mediach, konferencje.
Wyniki kontroli PIP wskazują, że praca bez umowy i bez zgłoszenia do ubezpieczenia społecznego to nadal jeden z najistotniejszych problemów polskiego rynku pracy. Problem ten dotyczy również pracy cudzoziemców.
Inspektorzy pracy stwierdzili, że w pierwszym półroczu 2016 roku ponad 3,3 tys. obywateli państw spoza Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego (czyli tzw. państw trzecich) pracowało w Polsce nielegalnie. Jest to ponad 23 proc. pracowników z tych krajów objętych kontrolą. To 7 razy więcej takich przypadków niż w pierwszym półroczu 2015 roku.
Aby ograniczyć nielegalne zatrudnienie, potrzebne są działania edukacyjne i informacyjne, skierowane do pracodawców i pracowników.
Więcej o kampanii można znaleźć na stronach: prawapracy.pl i zus.pl.


KOMENTARZE (4)