PODZIEL SIĘ
Autor: portalsamorzadowy.pl/Aneta Mościcka
28 lut 2013 13:44
Obecne w przepisach istnieje zakaz powierzania radnemu w jednostce samorządu terytorialnego (jst), w której uzyskał mandat, wykonywania pracy na podstawie umowy cywilnoprawnej (umowy o dzieło, zlecenie), nawiązywania z radnym stosunku pracy w urzędzie jst, w której uzyskał mandat oraz wykonywania przez radnego funkcji kierownika lub jego zastępcy w jednostce organizacyjnej jst, w której uzyskał mandat.
Ruch Palikota chce ten zakaz rozszerzyć. W tym celu złożył w Sejmie projekt zmian m.in. w ustawie o samorządzie gminnym. Proponowane przez posłowe Ruchu Palikota zakazy mają obejmować zatrudnianie radnych na ww. stanowiskach lub funkcjach we wszystkich jst z obszaru województwa, w którym położona jest jst (gmina, powiat lub województwo), w której radny uzyskał mandat.
Oznacza to, że radnego gminy (powiatu, województwa) nie można będzie zatrudnić w żadnym urzędzie gminy (miejskim), żadnym starostwie ani w urzędzie marszałkowskim z terenu województwa, w którym położona jest gmina (powiat, województwo) w której uzyskał mandat. Nie mógłby też w żadnej gminie, powiecie lub województwie położonym na terenie województwa, w którym znajduje się jst, w której uzyskał mandat pracować na podstawie umowy cywilnoprawnej, ani pełnić funkcji kierownika komunalnej jednostki organizacyjnej lub jego zastępcy.
Radni, którzy już są zatrudnieni na umowę o pracę w ww. urzędach lub pełniący funkcje kierownika lub jego zastępcy w ww. komunalnej jednostce organizacyjnej przed uzyskaniem mandatu będą musieli złożyć wniosek o urlop bezpłatny w terminie 7 dni od ogłoszenia wyników wyborów, jeszcze przed złożeniem ślubowania. Jeżeli radny nie złoży takiego wniosku odniesie to taki skutek, jakby zrzekł się mandatu.
Zasady prowadzenia działalności gospodarczej też do zmiany
Ruch Palikota proponuje również zmiany w ustawie o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne. Przepisy tej ustawy mają dotyczyć także zastępców kierowników jednostek organizacyjnych gmin, powiatów i województw - obecnie ustawa dotyczy tylko kierowników tych jednostek.
CZYTAJ DALEJ »
Pradziadek i prawnuk nie będą mogli pracowali razem z urzędnikiem
Nowelizacja ma także zmienić ustawię o pracownikach samorządowych. Obecnie istnieje zakaz zatrudniania w jst małżonków oraz krewnych do drugiego stopnia (do dziadka i wnuka oraz rodzeństwa) i powinowatych pierwszego stopnia (teścia i teściowej) oraz osób w stosunku przysposobienia (adoptowanych lub tych, którzy adoptowali), opieki lub kurateli, jeśli powstałby między nimi stosunek podległości służbowej.
Ruch Palikota chce rozszerzenia ww. zakazu na krewnych do trzeciego stopnia (do pradziadka i prawnuka oraz do wuja/stryja i bratanka/siostrzeńca), a także na konkubentów.
Ponadto w urzędach zakazane ma być także zatrudnianie małżonków wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) oraz członków zarządu powiatu i województwa, jak też krewnych i powinowatych tych osób (do trzeciego i pierwszego stopnia) oraz pozostających z nimi w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli, a także osób pozostających z nimi w konkubinacie - w urzędzie gminy (miejskim), starostwie lub urzędzie marszałkowskim, nawet jeśli nie istniałaby między nimi bezpośrednia podległość służbowa.
Jakie skutki złamania zakazów?
Warto podkreślić, że obecne przepisy nie przewidują wprost żadnej sankcji za naruszenie zakazów zatrudniania osób bliskich samorządowcom w lokalnych urzędach. Projekt Ruchu Palikota przewiduje, że w takich wypadkach umowa o pracę automatycznie wygaśnie, co stwierdzi kierownik danego urzędu lub w przypadku kierowników - organ nadrzędny.
Ruchu Palikota uważa, że zakaz zatrudniania radnych w jst w obrębie województwa, w którym radny uzyskał mandat ograniczy naciski na radnych przez władzę wykonawczą w gminie, powiecie lub województwie. Jak tłumaczą posłowie z Ruchu Palikota, radny powinien otrzymywać wynagrodzenie lub zarobek z takich źródeł, aby nie był uzależniony od władz wykonawczych gminy, powiatu lub województwa, w którym sprawuje mandat.
Dane Centralnego Biura Antykorupcyjnego wskazują, że 1/3 prowadzonych przez to Biuro spraw dotyczy samorządów, a zjawisko nepotyzmu obejmuje w największym stopniu właśnie administrację samorządową.
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
Podobał się artykuł? Podziel się!