Rejestracja spotkań z lobbystami, zakaz molestowania. Nowe obowiązki dla europosłów

Obowiązek prowadzenia rejestru spotkań kluczowych europosłów z lobbystami, zakaz molestowania, a także możliwość dobrowolnego ujawniania informacji w sprawie wydatków na prowadzenie biur - takie zmiany przegłosował w swoim regulaminie PE.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Rejestracja spotkań z lobbystami, zakaz molestowania. Nowe obowiązki dla europosłów

  • Kluczowe nowości dotyczą standardów postępowania posłów, zwłaszcza tych, którzy mają najmocniejszy wpływ na proces legislacyjny.
  • Tzw. sprawozdawcy, czyli europosłowie pilotujący dany projekt, sprawozdawcy cienie oraz szefowie komisji będą musieli publikować w internecie informacje o wszystkich spotkaniach z lobbystami.
  • Dużą zmianą jeśli chodzi o przejrzystość może być nieobowiązkowe zamieszczanie informacji na temat wydatkowania środków na prowadzenie biur.

O zgodę na modyfikacje, będące efektem skandali i nacisku opinii publicznej, nie było łatwo. Na wniosek części europosłów z centroprawicowej Europejskiej Partii Lodowej (głównie z Niemiec) głosowanie w kluczowych kwestiach było tajne.

Ostatecznie całość zmian dostała jednak bardzo mocne poparcie w PE. Nowy kształt regulaminu europarlamentu poparło 496 europosłów, 114 było przeciw, a 33 wstrzymało się od głosu.

Kluczowe nowości dotyczą standardów postępowania posłów, zwłaszcza tych, którzy mają najmocniejszy wpływ na proces legislacyjny. Tzw. sprawozdawcy, czyli europosłowie pilotujący dany projekt, sprawozdawcy cienie oraz szefowie komisji będą musieli publikować w internecie informacje o wszystkich spotkaniach z lobbystami.

Co więcej, nie będą mogli się spotykać z przedstawicielami firm czy grup interesów, którzy nie figurują w oficjalnym rejestrze przejrzystości (czyli rejestrze lobbystów). Szeregowi europosłowie nie będą mieli takich obowiązków, ale zapisy w regulaminie zachęcają ich do podobnego zachowania.

Dużą zmianą jeśli chodzi o przejrzystość może być nieobowiązkowe zamieszczanie informacji na temat wydatkowania środków na prowadzenie biur. W tej chwili eurodeputowani nie muszą się tłumaczyć przed opinią publiczną, jak wydają około 4,5 tys. euro miesięcznie nieopodatkowanego dodatku (pensje asystentów są opłacane z innych środków).

Teoretycznie ze środków tych powinni finansować np. analizy prawne czy konsultacje i inne wydatki na prowadzenie biur. W PE nie było zgody na to, żeby przedstawianie rachunków było obowiązkowe. Jeden z przeciwników tych rozwiązań, europoseł z zachodniego kraju, mówił PAP, że nie chciałby, żeby dla wszystkich były widoczne np. jego spotkania z przedstawicielami krajów Bliskiego Wschodu. Wskazywał, że jedni europosłowie będą mieli niższe wydatki np. na restauracje, bo godzą się, by płacili za nich lobbyści, a inni tego nie robią.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.