- Autor: PM
- •5 cze 2023 12:01
Pracodawcy mają wątpliwości, czy pracownicy, który zatrudnią się u ich głównego klienta, będą wciąż kierować się interesem "macierzystego" pracodawcy. Istnieje ryzyko, że nieformalnie przekażą wrażliwe informacje o sytuacji firmy. A zwolnić ich nie można.

Nowe przepisy mają sporą lukę. Pracodawca nie może zwolnić pracownika w przypadku konfliktu interesów
Taki oczywisty konflikt interesów mógłby być podstawą do zakazania podwładnemu dodatkowego etatu albo nawet do rozwiązania jego umowy. Jednak od 26 kwietnia 2023 r. nowe przepisy chronią osoby pracujące jednocześnie w kilku firmach, pomijając ryzyko konfliktu interesów.
Jak zauważa Business Insider Polska, według części prawników to prawny bubel, uniemożliwiający przeciwdziałanie niejasnym powiązaniom pracowników. Inni podkreślają, że wciąż są sposoby na takie sytuacje, ale firma musi się do nich odpowiednio przygotować.
Pracodawca może zawrzeć klauzulę lojalnościową z podwładnym, to jednak nie rozwiązuje problemu
Taka klauzula ogranicza się zazwyczaj do zabronienia pracy w firmie konkurencyjnej wobec pracodawcy. Konflikt interesów może jednak występować także w innych sytuacjach, np. gdy księgowy firmy ubezpieczeniowej zatrudnia się u klienta tej firmy, który działa w innym sektorze.
— Dyrektywa (2019/1152 w sprawie przejrzystych i przewidywalnych warunków pracy - przyp. red.) umożliwia państwom członkowskim ograniczenie dodatkowego zatrudnienia nie tylko poprzez zakaz konkurencji, ale także z uwagi na konflikt interesów. Polski ustawodawca pominął to drugie kryterium — podkreśla w rozmowie z Business Insiderem Polska Alina Giżejowska, radca prawny i partner w kancelarii A. Sobczyk i Współpracownicy.

Czytaj więcej
To ostatni dzień, by odzyskać pieniądze z ZUS-u

KOMENTARZE (6)