PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Prośbą, na pewno nie groźbą. Jak rozmawiać o potrzebie szczepień w firmach

Obecnie w pełni zaszczepionych przeciwko koronawirusowi jest w Polsce ponad 17,6 mln osób. Równolegle z powszechnymi szczepieniami prowadzone są akcje szczepień w firmach. Przed nami bowiem jesień i perspektywa czwartej fali. Przedsiębiorcy nie chcą kolejnego lockdownu, ale jednocześnie nie wszyscy Polacy chcą się szczepić. Co w takiej sytuacji może zrobić pracodawca, którego pracownik kategorycznie odmawia szczepienia?

  • km
  • 7 sie 2021 0:01
Prośbą, na pewno nie groźbą. Jak rozmawiać o potrzebie szczepień w firmach
W pełni zaszczepionych przeciwko koronawirusowi jest w Polsce przeszło 17,6 mln osób (fot. Shutterstock)
REKLAMA
  • Szczepienia przeciwko COVID-19 są w Polsce dobrowolne.
  • - Sytuacja zmienia się bardzo dynamicznie, jednak – póki co – pracodawca nie ma możliwości wymuszenia na pracowniku, aby ten się zaszczepił - tłumaczy Izabela Lubińska, kierownik działu kadr i płac w Grupie Progres.
  • Łukasz Kuczkowski, partner w kancelarii Raczkowski, podkreśla, że ewentualne polecenia zaszczepienia wykraczają poza kompetencje pracodawcy.

Miesiące walki z pandemią pozwoliły pracodawcom stworzyć odpowiednie regulaminy i procedury. Wszystko po to, by zminimalizować ryzyko zakażenia w zakładzie pracy, a co za tym idzie – by w jak największym stopniu ochronić ciągłość pracy.

Ci, którzy mogli, wprowadzili pracę zdalną. W przeważającej większość firm jednak takiej możliwości nie było. Po kilku miesiącach względnego spokoju przed pracodawcami pojawiło się kolejne wyzwanie – zapowiadana od kilku tygodni czwarta fala pandemii i możliwe kolejne ograniczenia w działalności gospodarczej.

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Zapobiec ewentualnym negatywnym konsekwencjom pandemii miały szczepienia. Obecnie w pełni zaszczepionych jest blisko 18 milionów Polaków. To 46 proc. społeczeństwa.  

Jak wynika z badania „Powrót firm do biura a pandemia COVID-19” zrealizowanego przez Dailyfruits, 21 proc. pracowników nie planuje przyjmować szczepionki. 16 proc. nie podjęło jeszcze decyzji w tej sprawie. Firmy podejmują różne inicjatywy, by poziom wyszczepialności był wśród pracowników jak największy. Jedni zachęcają, inni rozważają wprowadzenie przymusu szczepienia. Szczególnie to ostatnie działanie jest mocno kontrowersyjne.

Zobacz: To teraz najgorętszy temat w firmach. Pracownicy zaskakująco podzieleni 

Prośbą czy groźbą?

- Sytuacja zmienia się bardzo dynamicznie, jednak – póki co – pracodawca nie ma możliwości wymuszenia na pracowniku, aby ten się zaszczepił. W Polsce szczepienie jest dobrowolne. Potwierdza to m.in. katalog szczepień obowiązkowych zawarty w rozporządzeniu Ministra Zdrowia, w którym nie wymienia się szczepienia na koronawirusa jako obowiązkowego - wyjaśnia Izabela Lubińska, kierownik działu kadr i płac w Grupie Progres.  

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (2)

Do artykułu: Prośbą, na pewno nie groźbą. Jak rozmawiać o potrzebie szczepień w firmach

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Magda 2021-08-12 15:00:36

    Potrzeba pracodawcy to jedno, a przeciwwskazania u pracownika to kolejna kwestia. Ludzie nie tylko "nie chcą" się szczepić, ale czasem zwyczajnie nie mogą tego zrobić z powodów medycznych.

  • Zeghar 2021-08-08 14:24:15

    Wydaje mi się, że należałoby bardziej podkreślić kwestię ostrożności przy przywilejach dla zaszczepionych, żeby nie narazić się na zarzut dyskryminacji. A swoją drogą poszedłbym się zaszczepić. Chwilę po otrzymaniu od pracodawcy weksla in blanco.

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.