PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Problemy z mierzeniem temperatury i testami na COVID dla pracowników. Firmy apelują o zmianę

Kolejny apel w sprawie uregulowania przepisów związanych z mierzeniem temperatury pracownikom oraz wykonywaniem im testów na koronawirusa. Tym razem podpis pod nim złożyło osiem organizacji zrzeszających przedsiębiorców.

  • Autor:KDS
  • 21 lip 2020 12:00
Problemy z mierzeniem temperatury i testami na COVID dla pracowników. Firmy apelują o zmianę
Przedsiębiorcy apelują o uregulowanie kwestii prawnych. (Fot. shutterstock)
REKLAMA
  • Pracodawcy alarmują o braku jasnych przepisów dotyczących możliwości wykonywania pracownikom pomiarów temperatury ciała oraz testów wykrywających COVID-19. Wskazują na rozbieżne interpretacje tych kwestii przez różnego rodzaju urzędy. 
  • Ich zdaniem, zapisy Kodeksu pracy mówiące o tym, że to na pracodawcy ciąży obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa pracownikom, dają im prawo do wykonywania testów i pomiarów.
  • Ministerstwo rodziny i pracy jest jednak przeciwko wprowadzeniu obowiązku mierzenia temperatury ciała pracownikom, ponieważ to za mało, by orzec o zakażeniu wirusem.

Zdaniem pracodawców różne podejścia urzędów sprawiają, że brak jest jasnych zasad, które powinny stanowić podstawę prawną mierzenia temperatury ciała i wykonywaniu testów na COVID-19, w szczególności w zakresie przetwarzania danych. Zdaniem GIS, pracodawca musi uzyskać zgodę pracownika na pomiar. Inaczej uważa Urząd Ochrony Danych Osobowych, który w swoim stanowisku wskazuje, iż zgoda nie może być podstawą przetwarzania danych, a mogą nią być, zgodnie z art. 9 ust. 2 lit. i) RODO, przepisy obowiązującego prawa. Dlatego apelują o wprowadzenie w Kodeksie pracy instrumentu prawnego, który pozwoli na podejmowanie przez pracodawców takich działań w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia oraz w celu ochrony tych dóbr w stosunku do ogółu zatrudnionych przebywających na terenie zakładów pracy.

- Wydaje się, że ciążący na pracodawcach podstawowy obowiązek ochrony życia i zdrowia pracowników, a także szczególna odpowiedzialność za zapewnienie im bezpieczeństwa i higienicznych warunków pracy, wynikają choćby z art. 207 par 2 Kodeksu pracy, umożliwiają takie działanie, jednak z uwagi na ochronę danych osobowych pracowników, w tym szczególną ochronę kategorii danych zdrowia, głos w dyskusji zabrały najważniejsze instytucje państwowe, nie dając jednoznacznej odpowiedzi - czytamy w rekomendacji przygotowanej przez organizacje, które pracowały nad projektem „Bezpieczny powrót do pracy” . To American Chamber of Commerce (AmCham), Business Centre Club, Francusko-Polska Izba Gospodarcza, Konfederacja Lewiatan, Polskie Forum HR, Polsko-Szwajcarska Izba Gospodarcza, Pracodawcy RP i Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL).

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Problemy z mierzeniem temperatury i testami na COVID dla pracowników. Firmy apelują o zmianę

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Redakcja poleca

  • PARTNER SERWISU partner portalu

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.