PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu

Pracownik uszkodził służbowy samochód. Musi płacić za naprawę?

  • KDS
  • 27 gru 2022 8:08

Samochód służbowy to duże udogodnienie w pracy. Jednak kiedy jadąc nim będziemy mieli stłuczkę, ta może okazać się przekleństwem. Jak wskazuje Państwowa Inspekcja Pracy, nawet w sytuacji, kiedy firma opłaca OC i AC, może być tak, że to korzystający z auta pracownik będzie musiał pokryć koszty naprawy.

Pracownik uszkodził służbowy samochód. Musi płacić za naprawę?
W pierwszej kolejności każdy pracownik może ponieść tzw. odpowiedzialność materialną. Więc nawet jeśli auto jest ubezpieczone, to pracodawca może wymagać od niego wyrównania szkody (Fot. Shutterstock)
REKLAMA
  • Posiadanie służbowego samochodu w wielu branżach - jak wśród przedstawicieli handlowych - jest koniecznością. Na wielu stanowiskach - jak menedżerskie czy kierownicze - jest standardem, jednym z elementów pozapłacowych benefitów.
  • A co kiedy pracownik będzie miał stłuczkę czy wypadek w samochodzie służbowym, w efekcie powstanie szkoda? Czy mimo iż pracodawca opłaca składkę OC i AC, będzie musiał zapłacić za naprawę z własnej kieszeni?
  • Może tak być. Jak tłumaczy Państwowa Inspekcja Pracy, w pierwszej kolejności każdy pracownik może ponieść tzw. odpowiedzialność materialną.

- Zgodnie z art. 114 Kodeksu pracy pracownik ponosi odpowiedzialność materialną, gdy wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków pracowniczych ze swojej winy wyrządził pracodawcy szkodę. To na pracodawcy spoczywa obowiązek wykazania poniesionej szkody (art.116 k.p.), a pracownik odpowiada za nią tylko w granicach rzeczywistej straty poniesionej przez pracodawcę oraz tylko za normalne następstwa działania lub zaniechania, z których wynikła szkoda (art. 115 k.p.) - czytamy na stronie PIP.

Ile trzeba zapłacić za uszkodzony służbowy samochód? 

Jak podaje Państwowa Inspekcja Pracy, wysokość obciążenia pracownika jest uzależniona od tego, czy szkoda powstała w wyniku:

  • umyślnego działania na szkodę pracodawcy – pracownik w całości pokrywa koszty związane z naprawieniem szkody (art. 122. K.p.),
  • nieumyślnej winy pracownika – wówczas „odszkodowanie ustala się w wysokości wyrządzonej szkody, jednak nie może ono przewyższać kwoty trzymiesięcznego wynagrodzenia przysługującego pracownikowi w dniu wyrządzenia szkody” (art.119. K.p.).

Odmiennie wygląda odpowiedzialność pracownika w przypadku przekazania mu mienia będącego własnością pracodawcy, np. samochodu służbowego. W takim przypadku można mówić o powierzeniu mienia z obowiązkiem zwrotu, gdzie odpowiedzialność za mienie powierzone pracownikowi jest odpowiedzialnością szerszą niż ta wskazana w art. 114-122 k.p., dlatego, że jest ona niezależna od winy pracownika.

Zgodnie z art. 124 § 1 k.p., pracownik, któremu powierzono z obowiązkiem zwrotu albo do wyliczenia się:

1) pieniądze, papiery wartościowe lub kosztowności,

2) narzędzia i instrumenty lub podobne przedmioty, a także środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze,

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Pracownik uszkodził służbowy samochód. Musi płacić za naprawę?

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
REKLAMA

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA