PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Pracownik online czy offline? Czas wyznaczyć granice

Parlament Europejski zaapelował do Komisji Europejskiej o dyrektywę, która zapewniłaby pracownikom prawo do bycia offline poza godzinami pracy. Wszystko po to, by zadbać o work-life balance, który w obecnej sytuacji jest mocno zachwiany. Ale zmienić musi się przede wszystkim kultura organizacyjna w firmach oraz mentalność pracowników i pracodawców.

Pracownik online czy offline? Czas wyznaczyć granice
(Fot. Shutterstock)
REKLAMA
  • Prawo pracownika do nieodbierania e-maili i telefonów po godzinach pracy lub w czasie urlopu bez konsekwencji służbowych było przedmiotem debaty w kilku krajach UE.
  • Jak zauważa Jarosław Karlikowski z kancelarii Noerr, upowszechnienie się nowych technik komunikacji wywołało szereg niekorzystnych zjawisk: pracownicy narzekają na brak równowagi pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym, na brak odpoczynku oraz na przymus nieustannej dostępności.
  • Dr Kaja Prystupa-Rządca z Akademii Leona Koźmińskiego podkreśla, że pracownicy nie muszą być cały czas dostępni. We Francji firmy blokują służbowe skrzynki mailowe po określonej godzinie, co wcale nie paraliżuje biznesu.

Z problemem nadgodzin i utrzymania równowagi między życiem prywatnym i zawodowym polscy pracownicy zmagali się jeszcze przed pandemią. Z raportu Hays Poland „Nadgodziny 2018” wynika, że ponad 55 proc. respondentów pracowało w nadgodzinach. 39 proc. z nich zostawało w pracy dłużej o 3-5 godzin tygodniowo. Co czwarty pracownik pracował o 6-9 godzin więcej w tygodniu, a 12 proc. – od 10 do 15 godzin. Dla 5 proc. nadgodziny wynosiły minimum 15 godzin tygodniowo.

Zdalni i dyspozycyjni

Koronawirus nasilił ten problem, szczególnie w przypadku pracy zdalnej. Wyniki badania przeprowadzonego przez pracownię ARC Rynek i Opinia na zlecenie Gumtree.pl przy współpracy Randstad Polska pokazały niepokojący trend. Ponad dwie trzecie osób pracujących zdalnie przyznaje, że przekracza standardowe godziny pracy (68 proc.). Najczęściej zdarza się to w małych firmach (zatrudniających poniżej 10 osób) – 77 proc., najrzadziej w największych przedsiębiorstwach ( powyżej 250 zatrudnionych) – 58 proc.

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Pracownik online czy offline? Czas wyznaczyć granice

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.