PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Pracownicy Służby Ochrony Kolei nadal bez uprawnień. Posłowie pytają o ustawę

- SOK należy uznać za umundurowaną służbę, której podległość każe zaliczyć ją do służb, których naczelnym organem powinien być minister właściwy do spraw wewnętrznych - w interpelacji złożonej w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji piszą posłowie z Kukiz'15. Resort pytają, kiedy wznowi prace nad ustawą o SOK.

  • Autor: KDS
  • 27 lut 2019 11:55
Pracownicy Służby Ochrony Kolei nadal bez uprawnień. Posłowie pytają o ustawę
Straż Ochrony Kolei obecnie zatrudnia około 3100 funkcjonariuszy. (fot. kgsok.pl)
REKLAMA
  • Grupa posłów należących do klubu poselskiego Kukiz'15 na początku lutego 2019 złożyła do ministra spraw wewnętrznych i administracji interpelację w sprawie projektu ustawy o Straży Ochrony Kolei.
  • Dopytują w niej, kiedy MSWiA planuje wznowić prace nad projektem ustawy o Straży Ochrony Kolei.
  • Podkreślają też, że SOK należy uznać za umundurowaną służbę, której podległość każe zaliczyć ją do służb, których naczelnym organem powinien być minister właściwy do spraw wewnętrznych.

Prace nad ustawą Straży Ochrony Kolei zostały wstrzymane w 2016 roku. Posłowie dopytują się, kiedy znów ruszą. Oraz o to, jakie szczegółowe uprawnienia zostaną przyznane funkcjonariuszom SOK po przekształceniu w służbę mundurową podległą MSWiA oraz czy środki pozyskane z ponownego powierzenia ochrony dworców kolejowych SOK zostaną przekazane tej formacji na doposażenie jej jednostek oraz wzrost zaplecza kadrowego?

Projekt ustawy o SOK (w wersji z początku 2016 roku) zakładał m.in. zmianę nazwy ze Straży Ochrony Kolei w Straż Kolejową, przekształcenie w służbę mundurową podległą MSWiA i uzyskanie tym samym uprawnień podobnych do funkcjonariuszy innych formacji jakie nadzoruje resort spraw wewnętrznych.

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

- Istotną zmianą miało być także powierzenie funkcjonariuszom nowo powstałej służby ochrony dworców kolejowych w miejsce wynajmowanych obecnie firm ochroniarskich. Firmy te generują obecnie koszty, rzędu ok. 50 mln zł rocznie dla PKP SA i innych spółek kolejowych, nie gwarantując jednak wysokiego poziomu bezpieczeństwa, ze względu na brak podstawowych uprawnień - podkreślają autorzy interpelacji.

fot.kgsok.pl
fot.kgsok.pl
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (6)

Do artykułu: Pracownicy Służby Ochrony Kolei nadal bez uprawnień. Posłowie pytają o ustawę

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Robert 2020-09-07 23:06:22

    Strażnik Ochrony Kolei to zazwyczaj ktoś komu nie udało się dostać do Policji, Armii czy Straży Granicznej

  • Andrzej Jarsoslaw 2020-07-17 19:29:40

    SOK to patole, przy nich Straz Miejska to aniolki, oszolomy czajacy sie po krzakach zeby rowerzyscie, pieszemu (najchentniej jakiejs babci/dziadkowi) za jakas pierdole dac mandat - np jak ktos juz pisal czekaja zeby przejechal pociag, jeden tor rogatki podniesione swiatla ktos zapomnial wylaczyc, a z krzkakow wyskoczy taki debil :) Powinni tych matolow z SOK zlikwidowac bo szkoda kasy na tych tlukow.

  • Ktoś 2019-11-17 21:04:28

    Tak są zapatrzeni w przepisy ruchu kolejowego, że w ogóle nie interesuje ich bezpieczeństwo na drodze, gdzie nie ma torów... Przykład? Ostatnio chciałam dojechać na rowerze przed zmrokiem. Po tym jak przejechał pociąg i dźwignęła się rogatka wjechałam (ani z lewej ani z prawej nie nadjeżdżał pociąg ale świeciło się jeszcze czerwone). I co? Wyszedł po drugiej stronie, pouczenie nie wystarczyło, koniecznie musiał wlepić mandat a ja przez to wszystko zostałam przez pracownika SOK narażona na jazdę po ciemku. Zachowują się jakby mieli klapki na oczach.

  • ktoś taki 2019-03-25 22:34:50

    SOK, popieram Cię w 100 procentach. Trafiłeś w sedno. Moim zdaniem, przed wejściem do MSWiA powinno się jeszcze zrobić selekcję, aby odwalić funkcjonariuszy, którzy nie wiedzą po co tu przyszli :-) pewnie wiesz o czym pisze? Gdy wejdzie ustawa, może na służbę przyjdą ludzie kompetentni w temacie ( nie byli kolejarze !!! ), i będzie w końcu z kim na patrol iść. Pozdrawiam.

  • SOK 2019-02-27 19:56:34

    Trzeba zmienić sposób dowodzenia formacją i przeprowadzić szkolenia oraz dodać praktycznych uprawnień bo BHP które nic nie wnosi mam już dość. Dla obywatela i kraju byłby to plus. Obecnie przy ujęciu osoby nie mam możliwości żeby sprawdzić jej tożsamość jeśli nie posiada dokumentu tożsamości - potrzeba wzywania Policji z mieściny oddzielonej od posterunku o kilka kilometrów to nonsens. W niektórych wojewódzkich czeka się kilka godzin bo koledzy z Policji mają swoje zadania, co rozumiem. Nie znają się dobrze na zagadnieniach kolejowych bo my od tego jesteśmy a oni mają dość innych ale sprawy karne o przestępstwa typowo kolejowe (np. kradzież szyn kolejowych z czynnego szlaku czy SHP) prowadzi i tak Policja. Gdzie tu sens? Dalej: jeśli trafię na osobę poszukiwaną za zabójstwo ze szczególnym okrucieństwem to na 99,9% nie będę o tym wiedział bo nie mam fizycznej możliwości aby to sprawdzić. Osoba, która ukradła komuś portfel nie może zostać przeze mnie poddana kontroli osobistej więc ponownie będziemy czekać na patrol Policji który może będzie lub nie bo trafi im się np. wypadek. Osobę taką mogę przeszukać w ramach czynności wyjaśniających ale nie mogę dokonać kontroli osobistej więc wydłuża to znowu proces o konieczność zatwierdzania przeszukania u prokuratora i wystawia ryzyko przekroczenia uprawnień (sprzeczne opinie co do istnienia tego uprawnienia). Dochodzi do paradoksów, że pociągami podróżują przestępcy którzy na KSIP zapalają się na czerwono ale pojadą sobie dalej bo nie mamy przyznanego dostępu do tej bazy. Mamy przepisy porządkowe, w których za wykroczenie uznane jest np. posiadanie narkotyków, co jest sprzeczne z aktami prawnymi wyższej rangi. Jest u nas sporo chłopaków, którzy mają w sercu rotę ślubowania a nie mają możliwości jej wypełnić więc wypalają się zawodowo. Są też oczywiście tacy, którym to pasuje ale powoli się już kończą (powoli...). Ja sam mam gdzieś przywileje. Dajcie mi i innym funkcjonariuszom wykonywać zadania ustawowe samodzielnie. Zapewniać bezpieczeństwo publiczne i porządek i zabezpieczać ludzkie życie i zdrowie. Bez potrzeby angażowania w to innych służb, którym i tak dziękuję bo póki co są nieocenieni. Nie wiem czy brak jest tu woli rządu, skoro i tak jesteśmy opłacani przez Ministerstwo Infrastruktury i jesteśmy formacją mundurową mającą zadania służby państwowej ale bez uprawnień i przywilejów służby państwowej. Raczej to wola starej ekipy tej formacji która nie chce sobie więcej obowiązków szukać. Nie wierzę że ktoś z decyzyjnych to przeczyta ale może jakiś obywatel, który nie wie czasem dlaczego nie możemy mu pomóc. Nie możemy bo działamy na chorym prawie, którego nikt nie potrafi od kilkudziesięciu lat usprawnić. Jeśli nie załatwią funkcjonariuszom przynajmniej: dostępu do bazy informacyjnej zawierającej zdjęcie osoby z informacjami o jej tożsamości sprzężonej z bazą listów gończych; nie dodadzą do uprawnień prowadzenia kontroli osobistej; nie zwiększą możliwości reagowania na zagrożenia bezpieczeństwa/porządku publicznego poza obszarem kolejowym i nie zmniejszą wieku emerytalnego dla działających w terenie (miej 60-65 lat i podejmuj interwencję. Powodzenia) to niedługo nie będą mieli kogo wysyłać w teren bo nie będzie nikogo. Pozdrawiam.

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.