Jeden na czterech polskich pracowników pracuje zdalnie lub hybrydowo. Nowelizacja Kodeksu Pracy, która wchodzi w życie już w kwietniu, oznacza dla pracowników nowe możliwości, a dla pracodawców - nowe wyzwania.
Nowelizacja Kodeksu Pracy wprowadza nowe obowiązki wobec pracodawców (Foto: Yasmina H/Unsplash)
Trwa rejestracja uczestników na nasz tegoroczny Europejski Kongres Gospodarczy. Zapraszamy! Udział możecie potwierdzić pod
tym linkiem.
- COVID-19 i konieczność izolacji przyczyniły się do niespotykanej dotąd popularności pracy zdalnej.
- Nowelizacja Kodeksu Pracy w zakresie pracy zdalnej wchodzi w życie 7 kwietnia 2023 r.
- Nowe przepisy to nowe obowiązki dla pracodawców i konieczność zmian technologicznych.
Regulacje prawne związane z pracą zdalną i hybrydową były wyczekiwane od pandemii, kiedy ten rodzaj świadczenia pracy stał się popularny właściwie z dnia na dzień. Zgodnie z kodeksową definicją "praca może być wykonywana całkowicie lub częściowo w miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą, w tym pod adresem zamieszkania pracownika, w szczególności z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość (praca zdalna)".
Wiele zależy od indywidualnych ustaleń i potrzeb
Nowelizacja przewiduje zatem pracę zdalną całkowitą i hybrydową w zależności od potrzeb pracownika i pracodawcy, a także umożliwienie polecenia pracownikowi pracy zdalnej. Będzie to możliwe w szczególnych przypadkach, jak obowiązywanie stanu nadzwyczajnego, stanu epidemii, pożaru lub zalania w zakładzie pracy. Praca zdalna może być też okazjonalnie wykonywana na wniosek pracownika, w wymiarze nieprzekraczającym 24 dni w roku kalendarzowym.
Przepisy zaczną obowiązywać od 7 kwietnia 2023 roku i dotyczą dziś – według danych pracuj.pl – 28 proc. polskich pracowników. To może oznaczać duże wyzwanie organizacyjne dla pracodawców. Działy HR mają obowiązek wprowadzenia procesów składania wniosków oraz podpisywania i obsługi umów o pracę zdalną.
Pracodawca musi przygotowywać się na zmiany przepisów
Zgodnie z nowymi przepisami uzgodnienia dotyczące pracy zdalnej będzie można ustalić przy podpisywaniu umowy o pracę, bądź też w trakcie zatrudnienia. Zasady wykonywania pracy zdalnej określone będą w porozumieniu zawieranym między pracodawcą i zakładową organizacją związkową, bądź w regulaminie lub też w poleceniu wykonywania pracy zdalnej, zawartym z pracownikiem.
Porozumienie będzie określało zasady pokrywania przez pracodawcę kosztów ponoszonych przez pracownika w związku z wykonywaną pracą zdalną, np. kosztów energii elektrycznej oraz usług telekomunikacyjnych, a także ustalenia dotyczące ekwiwalentu pieniężnego lub ryczałtu za wykorzystywanie np. prywatnego laptopa. Zapisy wspomnianego porozumienia obejmowały będą także zasady kontaktu obu stron, w tym sposób potwierdzania obecności na stanowisku pracy i kontroli wykonywania zadań.
Bez wątpienia to wszystko będzie wymagać odpowiedniego przygotowania, przede wszystkim w zakresie technologii i organizacji. Można bowiem spodziewać się, że nowe przepisy spowodują napływ dokumentacji do działów zajmujących się sprawami kadrowymi. Napływ będzie tym większy, iż dotyczy statystycznie co czwartego pracownika. Stąd konieczność znalezienia nowych rozwiązań – lub zaktualizowanie istniejących – by większość spraw kadrowych odbywała się w sposób zautomatyzowany.
Firmy oferujące tego typu rozwiązania oceniają, że wsparcie technologiczne będzie kluczowe dla organizacji pracy zdalnej w polskich firmach.
Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

KOMENTARZE (1)