21 lutego weszły w życie przepisy umożliwiające pracodawcom kontrolę trzeźwości pracowników. W praktyce można ją przeprowadzać dopiero 2 tygodnie po opublikowaniu stosownego regulaminu w firmie. Nie oznacza to, że pracownika nie można zbadać.
Kontrola trzeźwości pracowników moze być dokonywana wyłącznie nieinwazyjnymi metodami (fot. Shutterstock).
Trwa rejestracja uczestników na nasz tegoroczny Europejski Kongres Gospodarczy. Zapraszamy! Udział możecie potwierdzić pod
tym linkiem.
Nowelizacja Kodeksu pracy z 1 grudnia 2022 r. wprowadziła przepisy art. 221c-221h umożliwiające pracodawcy przeprowadzanie kontroli trzeźwości pracowników, jeśli tylko uzna on, że jest to niezbędne do zapewnienia dla ochrony życia i zdrowia pracowników lub innych osób lub ochrony mienia.
Pracownicy muszą wiedzieć, że firma wprowadziła procedurę kontroli trzeźwości
Kontrola obejmuje badanie przy użyciu metod nieinwazyjnych, a urządzenia muszą mieć aktualny dokument potwierdzający kalibracje lub wzorcowanie. Przepisy te weszły w życie 21 lutego, ale nie można ich stosować bez uprzedniego wdrożenia do zakładowych przepisów wewnętrznych.
- Nowelizacja przepisów wymaga od pracodawców przygotowania, tak aby poddanie badaniu było zgodne z prawem. Przede wszystkim należy przygotować wkład do układu zbiorowego pracy lub regulaminu pracy informujący o możliwości oraz sposobie wykonywania pomiaru. O wprowadzeniu kontroli trzeźwości pracodawca musi poinformować pracowników w sposób przyjęty wewnętrznie (szkolenie, obwieszczenie, zapoznanie z procedurą) nie później niż 2 tygodnie przed rozpoczęciem przeprowadzania kontroli – mówi Łukasz Wawrzyniak, ekspert ds. bezpieczeństwa pracy W&W Consulting.
Natomiast przepis art. 221d, § 3 w dalszym ciągu zezwala na przeprowadzenie badania stanu trzeźwości pracownika (na wniosek pracodawcy lub samego pracownika) przez organ powołany do ochrony porządku publicznego (np. policja). Organ ten może również zlecić przeprowadzenie badania krwi, jeżeli:
- Nie ma możliwości przeprowadzenia badania metodą niewymagającą badania laboratoryjnego (np. alkomatem);
- Pracownik niedopuszczony do pracy odmawia poddania się badaniu metodą niewymagającą badania laboratoryjnego;
- Pracownik niedopuszczony do pracy żąda przeprowadzenia badania krwi pomimo przeprowadzenia badania metodą niewymagającą badania laboratoryjnego;
- Stan pracownika niedopuszczonego do pracy uniemożliwia przeprowadzenie badania metodą niewymagającą badania laboratoryjnego;
- Nie ma możliwości wskazania stężenia alkoholu z powodu przekroczenia zakresu pomiarowego urządzenia wykorzystywanego do pomiaru.
Badanie krwi należy przeprowadzić zawsze z poszanowaniem godności pracownika
Zabieg pobrania krwi wykonuje osoba posiadająca odpowiednie kwalifikacje zawodowe.
- Przepis ( art. 221f § 4) nie określa dokładnie formy, jaką należy przyjąć, jednak możemy uznać, że przejście pracownika na badanie powinno odbyć się z poszanowaniem jego praw oraz w sposób kulturalny - niezależnie od jego stanu psychofizycznego. Samo badanie należy przeprowadzić w miejscu odosobnionym, bez dostępu osób trzecich, wyników natomiast nie udostępniać osobom nieupoważnionym – wyjaśnia Łukasz Wawrzyniak.
Podkreśla, że przepisy Kodeksu pracy obejmują wszystkich pracowników wykonujących pracę u danego pracodawcy, także tych zatrudnionych na innych umowach niż stosunek pracy oraz prowadzących własną działalność gospodarczą.
Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

KOMENTARZE (0)