PARTNER PORTALU partner portalu

Pracodawca miał nakłaniać pracowników do rezygnacji z PPK. Inspekcja pracy prowadzi kontrolę

Państwowa Inspekcja Pracy bada sprawę potencjalnych nieprawidłowości, jakie miały mieć miejsce w jednej z firm przy zakładaniu Państwowych Planów Kapitałowych. Skarga dotyczy nakłaniania pracowników, by składali wnioski o rezygnację z PPK.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Pracodawca miał nakłaniać pracowników do rezygnacji z PPK. Inspekcja pracy prowadzi kontrolę

  • Jak w rozmowie z PulsHR.pl potwierdza Państwowa Inspekcja Pracy, wpłynęła do nich pierwsza skarga dotycząca nieprawidłowości przy zakładaniu PPK.
  • Chodzi o nakłanianie pracowników do rezygnacji z zapisywania się do tej formy oszczędzania. Wyniki kontroli poznamy za około trzy tygodnie.
  • Z niecierpliwością czekam na wyniki kontroli. Sprawdzimy, czy rzeczywiście doszło do nieprawidłowości. Czy firmy tylko chcą sprawdzić jak Inspekcja poradzi sobie z nowym zagadnieniem - w rozmowie z PulsHR.pl komentuje Wiesław Łyszczek, GIP.

Ustawa o PPK zaczęła obowiązywać od 1 stycznia 2019 roku. Zgodnie z nią, od 1 lipca tego roku w systemie mieli się pojawić pierwsi pracodawcy. Data ta dotyczyła największych przedsiębiorstw, które zatrudniają co najmniej 250 osób. Przedsiębiorstwa zatrudniające co najmniej 50 osób będą musiały założyć PPK od 1 stycznia 2020 r., a zatrudniające co najmniej 20 osób - od 1 lipca 2020 r. Pozostałe firmy będą musiały stosować ustawę od 1 stycznia 2021 r. Ten ostatni termin obowiązuje też podmioty należące do sektora finansów publicznych. Za uruchomienie całego systemu odpowiada Polski Fundusz Rozwoju. Zakłada on, że systemem docelowo zostanie objętych nawet 7-8 mln osób.

Jednak tu na przeszkodzie mogą stanąć sami pracodawcy, którzy - jak pokazuje pierwsze zgłoszenie do PIP - niechętnie podchodzą do współfinansowania emerytury swoich pracowników. Jak podaje PIP, trafiło do nich pierwsze zgłoszenie dotyczące nieprawidłowości przy tworzeniu PPK. Mowa w nim o nakłanianiu pracowników do rezygnacji z możliwości dodatkowego oszczędzania w programie.

Czytaj więcej: PPK dla wielu staną się jak zwykłe konta oszczędnościowe

- Będziemy badać tą sprawę. Sprawdzimy, czy rzeczywiście doszło do nieprawidłowości. Czy firmy tylko chcą sprawdzić jak Inspekcja poradzi sobie z nowym zagadnieniem - w rozmowie z PulsHR.pl komentuje Wiesław Łyszczek, GIP. Jak dodaje, wyniki kontroli poznamy około połowy października.

Zapewnia też, że PIP jest bardzo dobrze przygotowana do wyłapywania potencjalnych nieprawidłowości. Bowiem od wejścia w życie nowych przepisów wszystkie zakłady, które zostały nimi objęte podlegają takiej kontroli. Inspektorzy PIP przygotowywali się do tego zadania. Odbyli szkolenia przy współpracy z ZUS oraz PFR.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

8 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Inzynier 2019-09-29 14:30:13

Wy pipszone trole sandra, relista etc. Powinniscie isc do mamra za wspoludzial jak sie to posypie. Natomiast pracodawcy i pracownicy za zniechecanie powinni dostawac nagrody!

Adam 2019-09-27 20:53:23

U mnie w pracy tylko wywieszka zadnych spotkan w sprawie PPK.Jest to duza siec handlowa.Mnie zniechecila tym ze zadnych szkolen,spotkan i wplata tylko 1,5%.Wiele osob dalej zyje w swiadomosc ze jest to dobrowolne.Ze trzeba sie zapisac do programu.Jest rowniez podzial pracownik tylko 1,5% a menedzerowie i dyrektorzy 4%.Wiele istotnych informacji jest zatajanych tylko dla grona przyjaciol.Wypisalem sie i wiekszac tak zrobila.Pracodawca nie chce w to inwestowac,a nawet byl zdziwiony,ze tyle osob sie wypisalo.

sandra 2019-09-27 20:35:05

Ale przecież ludzie którzy chcą odkładać w tym programie to będą bez problemu to robić, bo mają do tego absolutne prawo. A pracodawca to ma obowiązek zagwarantować ludziom taką możliwość i kropka

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.