O skrócenie czasu pracy w Wigilię związkowcy apelowali do pracodawców przez ostatnie siedem lat. W tym roku większość sieci handlowych obiecała zamknąć sklepy o godzinie 14. Od każdej reguły są jednak wyjątki.
- DlaHandlu.pl/wyborcza.biz
- •17 gru 2014 13:12

W oficjalnym komunikacie zamieszczonym na stronie internetowej NSZZ "Solidarność" Piotr Duda, przewodniczący związku, przekonuje, że przedłużanie godzin pracy sklepów w Wigilię do godziny 16 czy nawet 18 nie ma ekonomicznego uzasadnienia.
Czytaj też: Kluzik-Rostkowska: Święta, świętami, ale nauczyciele pracują
Według Dudy praca w tym dniu w godzinach południowych jest złym obyczajem. - W tym roku na postulat związkowców odpowiedziała większość obecnych na naszym rynku sieci handlowych. Co prawda już od trzech lat dyskonty systematycznie skracały godziny pracy, ale dopiero w tym roku związkowcy mówią o sukcesie swojej akcji - czytamy w wyborczej.biz.
Alfred Bujara, przewodniczący handlowej Solidarności zaznacza, że okres przedświąteczny to dla pracowników handlowych czas zdwojonego wysiłku, bo godziny pracy często się wydłużają. Problem dotyczył zwłaszcza pracujących w handlu kobiet, bo z danych NSZZ "Solidarność" wynika, że aż 72 proc. wszystkich pracowników tego sektora to właśnie panie.
Czytaj też: Pracownicy korporacji pójdą do pracy w święta
24 grudnia o 14 zamkną się drzwi sklepów należących do takich sieci jak: Kaufland, Biedronka, Lidl, Tesco, Makro Cash, Intermarche czy Praktiker. Godzinę wcześniej do domu pójdą pracownicy sieci Castorama.
Do skróconego czasu pracy w Wigilię związkowcom najtrudniej było przekonać sieci Auchan i Carrefour. Pracownicy sklepów tej marki będą musieli pracować do 15.
Nie wszystkie sieci handlowe do apelu związkowców się dostosowały. W Wigilię sklepy Żabka i Fresh Market skończą pracę o 16.
Czytaj też: Kto będzie pracować w święta?
Według danych Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji w handlu ogółem zatrudnionych jest ponad 2,170 mln pracowników. 480 tys. osób pracuje w sektorze handlu nowoczesnego, który skupia dyskonty, supermarkety i hipermarkety.

KOMENTARZE (1)