PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Praca dla pilotów jest, ale nie na etacie

Jeszcze niedawno 70, teraz już tylko 60 proc. pilotów LOT może pochwalić się umową o pracę. Nowi zawierają umowy z przewoźnikiem jak... firma z firmą. Związkom zawodowym się to nie podoba i zapowiadają, że będą wspierać młodych pilotów i stewardesy w dochodzeniu swoich praw. Przykład Ryanaira, który stracił cześć załogi pokazuje, że etat może być kartą przetargową w pozyskiwaniu pilotów na globalnym rynku.

Praca dla pilotów jest, ale nie na etacie
W całej Europie dzieje się tak, że linie starają się płacić pilotom jak najmniej - mówi nam doświadczony pilot LOT (Fot. Shutterstock)
REKLAMA

• 2 tys. odwołanych lotów, ponad 135 tys. zawiedzionych pasażerów, odszkodowania mogące sięgnąć nawet 25 mln euro, utrata zaufania klientów – to wszystko stało się udziałem irlandzkiej linii Ryanair po tym, jak kilkudziesięciu pilotów wykorzystało urlop w tym samym czasie. Tak przynajmniej twierdzi przewoźnik.

• Zdaniem związkowców problem jest głębszy niż plan urlopów a chodzi o formę zatrudnienia dla pilotów, którzy zamiast na etacie muszą zawierać umowy cywilnoprawne jako samozatrudnieni.

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

• Cześć polskich pilotów i stewardess też ma dość takich umów, jakie od dwóch lat proponuje nowym pracownikom LOT.

 

Jak poinformowano na konferencji prasowej w Dublinie, Ryanair nie dysponuje wystarczającą liczbą pilotów, aby obsłużyć wszystkie połączenia ze względu na… błędnie zaplanowane urlopy.

Jak już informowaliśmy, w takie tłumaczenie wątpią związkowcy. - Wydaje się mało wiarygodne, że Ryanair nagle zorientował się, iż musi bez żadnego opóźnienia wysłać część personelu na urlop - ocenił włoski związek Filt-Cgil w wydanym oświadczeniu.

Coraz głośniej mówi się też o tym, że nie chodzi o żadne urlopy, bo takowe pilotom zatrudnionym na „paraśmieciowych” umowach nie przysługiwały, a kłopoty Ryanaira spowodowane są odejściami załogi do konkurencyjnej firmy. Tę skusić miały nie tyle wyższe zarobki, co właśnie propozycje etatu.

- W całej Europie dzieje się tak, że linie starają się płacić pilotom jak najmniej, wyrzucać ich na umowy śmieciowe, by nie podlegali pod prawo pracy, żeby nie mieli ochrony związkowej, żeby można było łatwo manipulować, z dnia na dzień zwalniać – komentuje Maciej Stępień, członek zarządu Związku Zawodowego Pilotów Komunikacyjnych PLL LOT, kapitan z 22-letnim stażem pracy w LOT.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

Słowa kluczowe

Więcej

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Praca dla pilotów jest, ale nie na etacie

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Lotek 2017-09-26 13:37:41

    60%? może z 10% pilotów w Locie jest na etacie, reszta niestety współpracuje z Lotem. Można owszem pójść na urlop ,ale bezpłatny. Jak złamiesz nogę - to automatycznie nic nie dostajesz. Nie możesz pracować- nie możesz zarabiać. Nie mówiąc już o tym jakby jakaś Kobieta chciała zajść w ciążę... to jest spory problem. Bo nagle zostajesz bez środków do życia i bez pracy. W tym wszystkim największym minusem jest odpowiedzialność ... jak coś się popsuje albo nie daj boże dojdzie do tragedii to automatycznie pilot może być pociagnięty finansowo do odpowiedzialności, bo w końcu to jego firma świadczy usługi.

  • PARTNER SERWISU partner portalu

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.