PARTNER PORTALU partner portalu

Plotki na slacku i zakupy ze służbowego e-maila? Sprawdź, czy nie zobaczy tego pracodawca

W ramach swoich obowiązków codziennie wymieniamy dziesiątki maili i wiadomości. Pracownicy muszą mieć świadomość, że ich służbowa skrzynka może być monitorowana przez szefa według określonych prawem pracy zasad. Co w momencie gdy na naszym służowym e-mailu pojawi się prywatna wiadomość? A jak kwestia kontroli wygląda w przypadku wewnętrznych komunikatorów pracowniczych – czy szef może przeczytać wiadomości, które wymieniają tam pracownicy?

  • Karolina Markowska
    km
  • 23 mar 2021 20:00
Plotki na slacku i zakupy ze służbowego e-maila? Sprawdź, czy nie zobaczy tego pracodawca
Pracownicy korzystający ze służbowej skrzynki mogą zostać objęci przez pracodawcę monitoringiem poczty elektronicznej (fot. Pixabay)
REKLAMA
  • Pracownicy korzystający ze służbowej skrzynki mogą zostać objęci przez pracodawcę monitoringiem poczty elektronicznej.
  • Uprawnienie to może znaleźć zastosowanie także w odniesieniu do wewnętrznego komunikatora firmowego, który z założenia stanowi udostępnione pracownikom narzędzie komunikacji służbowej.
  • Zakres uprawnień kontrolnych nie jest nieograniczony i musi jasno wynikać z określonych przepisów prawa pracy.

Przed pandemią część ekspertów twierdziła, że e-maile powoli odchodzą w niepamięć. Badania rynku jednak wskazują, że jest inaczej. Home.pl przeanalizowało ruch w ponad 2,3 mln skrzynek e-mail. Przeważająca większość z nich należy do małych i średnich przedsiębiorców oraz ich pracowników.

Jak wynika z badania, użytkownicy poczty elektronicznej w 2020 roku wysłali i odebrali łącznie 6 mld wiadomości. Według danych pojedynczy użytkownik skrzynki wysyła i odbiera rocznie 2524 wiadomości. Daje to wynik prawie 50 e-maili tygodniowo i około 7 dziennie.  

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Zobacz: Pracujesz po godzinach? E-maile pochłaniają co najmniej godzinę dziennie

Prywatna wiadomość na służbowej skrzynce

Wysyłamy i odbieramy nie tylko służbowe wiadomości (nawet jeśli robimy to w godzinach pracy). Rodzi się zatem pytanie, czy pracodawca może skontrolować nasze służbowe skrzynki. Jak się okazuje, tak.

Pracownicy korzystający ze służbowej skrzynki mogą zostać objęci przez pracodawcę monitoringiem poczty elektronicznej. Jednak zakres uprawnień kontrolnych nie jest nieograniczony i musi jasno wynikać z określonych przepisów prawa pracy.

Powodem, dla którego pracodawca może przeprowadzić taką kontrolę, jest niezbędność "zapewnienia organizacji pracy umożliwiającej pełne wykorzystanie czasu pracy oraz właściwego użytkowania udostępnionych pracownikowi narzędzi pracy". Przesłanki te wynikają z art. 223 § 1 kodeksu pracy.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Plotki na slacku i zakupy ze służbowego e-maila? Sprawdź, czy nie zobaczy tego pracodawca

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • PARTNER SERWISU partner portalu

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.