PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu

Płać i płacz. Pracodawca nie może żądać zwrotu kosztów rekrutacji

Czy pracodawca może żądać zwrotu kosztów rekrutacji, jeśli zatrudniony pracownik po krótkim czasie zostaje zwolniony z pracy? - takie pytanie pojawiło się na jednej z facebookowych grup. My sprawdzamy, czy i kiedy pracodawca może żądać od zwolnionego pracownika kosztów, jakie poniósł.

Płać i płacz. Pracodawca nie może żądać zwrotu kosztów rekrutacji
Szacuje się, że koszt pojedynczej rekrutacji to kwota 3-4 tys. złotych (fot. Luis Villasmil/Unsplash)
REKLAMA
  • - Kodeks pracy w obecnym jego brzmieniu w ogóle nie reguluje aspektu finansowego, jaki związany jest z rekrutacją pracowników - tłumaczy adwokat Łukasz Staszel.
  • Koszty wyszukania i zatrudnienia pracownika, gdy ten w sposób usprawiedliwiony – czy też nie – zakończy stosunek pracy ze swojej inicjatywy, obciążają wyłącznie pracodawcę.
  • Koszty związane z wyszkoleniem pracownika mogą być przedmiotem roszczenia pracodawcy względem pracownika na zasadach wynikających z art. 103(5) Kodeksu pracy.

Szacuje się, że koszt pojedynczej rekrutacji to kwota 3-4 tys. złotych. Musimy tu wziąć pod uwagę wynagrodzenie dla rekruterów plus wydatki na materiały rekrutacyjne, cenę zamieszczenia i odnawiania ogłoszenia, wydatki na onboarding pracownika. 

Problem pojawia się w momencie, w którym wybrany pracownik okazuje się nie do końca odpowiedni. 

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Z wyliczeń firmy Michale Page wynika, że  wydatki związane z zatrudnieniem i wdrożeniem pracownika zarabiającego 5943 zł brutto, który odejdzie z pracy po trzymiesięcznym okresie próbnym, mogą sięgnąć nawet ponad 90 tys. zł. 

Przeczytaj: Jak rekrutować w 2021 roku? Krótki kurs wariantów i ich koszty

Czy pracodawca może obciążyć kosztami rekrutacji pracownika, który wypowiedział umowę o pracę w niedługim czasie po jej zawarciu? Adwokat Łukasz Staszel, pracownik badawczo-dydaktyczny Akademii WSB w Dąbrowie Górniczej, nie pozostawia złudzeń.

– Kodeks pracy w obecnym jego brzmieniu w ogóle nie reguluje aspektu finansowego, jaki związany jest z rekrutacją pracowników. Z kolei obecny kształt rynku pracy, związany z niskim bezrobociem i zapotrzebowaniem na pracowników w wielu branżach i sektorach, generuje po stronie pracodawców wysokie koszty związane z  pozyskaniem odpowiednich dla swoich potrzeb pracowników. Usługi rekrutacji coraz częściej prowadzone są przez wyspecjalizowane zewnętrzne firmy, nadto pracodawcy od dłuższego już czasu regularnie korzystają z płatnych form ogłoszeń o pracę, ich promocji i rozpowszechniania – mówi adwokat.

Wolność wyboru i wykonywania pracy

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Płać i płacz. Pracodawca nie może żądać zwrotu kosztów rekrutacji

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
REKLAMA

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA