PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Pewny urlop? Nie, kiedy pracodawcy wypada „szczególna potrzeba”

Skreślasz dni w kalendarzu do urlopu? Ostrożnie. Może się bowiem okazać, że na drodze do wakacyjnego wypoczynku może stanąć „szczególna potrzeba pracodawcy”. Kiedy będziemy musieli zmienić nasze plany urlopowe, w jakiej sytuacji możemy odmówić i kiedy możemy liczyć na zwrot poniesionych kosztów?

Pewny urlop? Nie, kiedy pracodawcy wypada „szczególna potrzeba”
Na drodze do wakacyjnego wypoczynku może stanąć „szczególna potrzeba pracodawcy” (fot. Pixabay)
REKLAMA
  • Zmiana terminu zaplanowanego urlopu może wystąpić w dwóch przypadkach.
  • Z wnioskiem o zmianę ustalonego już terminu urlopu może wystąpić pracownik. Pracodawca może zmienić plany urlopowe ze względu na szczególne potrzeby pracodawcy i poważne zakłócenia toku pracy.
  • Jeśli pracodawca pokrył poniesione na wakacje wydatki, pracownik powinien w firmie się stawić. Jeśli tego nie zrobi, taka sytuacja zakończyć może się nawet zwolnieniem z pracy.

To drugie wakacje spod znaku „koronawirusa”. Sytuacja jest jednak spokojniejsza niż w zeszłym roku, trwają szczepienia, wskaźniki zakażeń są zdecydowanie mniejsze niż 12 miesięcy temu.

Lipiec i sierpień to czas urlopów wypoczynkowych. Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy (art. 152 i nast. kp.) każdemu pracownikowi przysługuje coroczny, nieprzerwany, płatny urlop wypoczynkowy.

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Urlopy udzielane są przez pracodawcę na dwa sposoby: zgodnie z planem urlopów ustalonym przez pracodawcę lub na podstawie indywidualnych uzgodnień z pracownikiem. Z tworzenia planu urlopów pracodawca jest zwolniony w dwóch przypadkach:

- jeżeli zgodę wyrazi na to zakładowa organizacja związkowa lub

- takiej organizacji nie ma w zakładzie pracodawcy.

Jeśli zatem pracodawca ułoży plan urlopów lub indywidualnie uzgodni datę z pracownikiem, to co do zasady termin jest dla obu stron wiążący. Ani pracownik, ani pracodawca nie mogą swobodnie zmieniać uzgodnionej daty początku i końca urlopu. Są jednak wyjątki.

Zmiana na wniosek pracownika lub pracodawcy

Jak wyjaśnia radca prawny Iwona Jaroszewska-Ignatowska, partner w Kancelarii Raczkowski, zmiana terminu zaplanowanego urlopu może wystąpić w dwóch przypadkach.

- Pierwszy, na wniosek pracownika, uzasadniony ważnymi przyczynami. To czy urlop zostanie przesunięty na wniosek pracownika, zależy od jego indywidualnych rozmów z pracodawcą. To on ocenia te ważne przyczyny i podejmuje ostateczną decyzję - wyjaśnia.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (2)

Do artykułu: Pewny urlop? Nie, kiedy pracodawcy wypada „szczególna potrzeba”

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Natasza 2021-07-13 09:46:48

    Nigdy nie zdarzyła mi się żadna z powyższych sytuacji. Na te wakacje wybieram się do Hiszpanii enterem. Szef o tym wie i raczej z zagranicznych wakacji do biura nie będzie mnie ściągał.

  • strasznie ciezko teraz 2021-07-07 15:02:21

    zeby do takich gowien byly potrzebne jakies przepisy, toz sam przepis powoduje juz wrogosc, nie nie nie , to nie dla mnie

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.