PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu

Ustawa o Państwowej Inspekcji Pracy przestarzała? "Trzeba na nowo określić rolę i zadania PIP"

- Należy podjąć działania, by na nowo określić rolę i zadania PIP oraz wyposażyć inspektorów w narzędzia pozwalające na ich sprawne i skuteczne realizowanie. Bo pracownicy głównie tej skuteczności od inspekcji oczekują - ocenia Roman Giedrojć, Główny Inspektor Pracy.

Ustawa o Państwowej Inspekcji Pracy przestarzała? "Trzeba na nowo określić rolę i zadania PIP"
Obowiązująca ustawa o Państwowej Inspekcji Pracy pochodzi z 2007 r. (Fot. Fotolia)
REKLAMA

• Obowiązująca od 2007 r. ustawa o Państwowej Inspekcji Pracy wymaga zmian.

• Rynek pracy zmienia się, a PIP staje przed nowymi wyzwaniami. Tymczasem w opinii Romana Giedrojcia, Głównego Inspektora Pracy przepisy wyznaczające  warunki działania inspekcji nie pasują do obecnej sytuacji.

• - Uważam, że w naszym systemie prawnym powinny znaleźć się instrumenty pozwalające inspektorowi pracy w sytuacjach ewidentnych na wydanie decyzji nakazującej przekształcenie umowy cywilnoprawnej w umowę o pracę - komentuje Giedrojć.

Obowiązująca ustawa o Państwowej Inspekcji Pracy pochodzi z 2007 r. Jak ocenia Roman Giedrojć, szef PIP wtedy była dobrą ustawą i uwzględniała ówczesne realia społeczno-gospodarcze. Jednak świat nie stoi w miejscu. Zmienia się rynek pracy, środowisko pracy, przybywa nowych form świadczenia pracy związanych z nowoczesnymi technologiami, umożliwiającymi pracę w sposób odmienny od tradycyjnego modelu.

- Na te nowe wyzwania i zjawiska inspekcja pracy musi odpowiadać. Trudno to robić, gdy przepisy wyznaczające jej warunki funkcjonowania nie pasują do otaczającej nas rzeczywistości. Dlatego uważam, że należy podjąć działania, by na nowo określić rolę i zadania PIP oraz wyposażyć inspektorów w narzędzia pozwalające na ich sprawne i skuteczne realizowanie. Bo pracownicy głównie tej skuteczności od inspekcji oczekują – ocenia szef PIP.

Nienadużywanie umów cywilnoprawnych

Z kontroli Państwowej Inspekcji Pracy wynika, że pracodawcy nadal nadużywają umów cywilnoprawnych, a także nie przestrzegają przepisów dotyczących minimalnego wynagrodzenia oraz stawki godzinowej. O ile w przypadku stwierdzenia wypłacania pracownikom zbyt niskich stawek kontroler ma prawo wydać nakaz wypłaty należnego wynagrodzenia za pracę w formie decyzji administracyjnej, o tyle przy zmianie form zatrudnienia takiego narzędzia kontrolerzy nie posiadają. Inspektor ma prawo wnieść powództwo do sądu o ustalenie istnienia stosunku pracy, ale to rozwiązanie jest  długotrwałe, pracochłonne i kosztowne. 

Na zmiany w prawie liczy Główny Inspektor Pracy Roman Giedrojć. Jego zdaniem unikanie umów o pracę rodzi poważne skutki społeczne, gospodarcze i budżetowe. Nadużywanie umów cywilnoprawnych odbija się najbardziej na pracownikach. Osoby takie nie mają urlopów, nie obowiązują ich normy czasu pracy, a ich wynagrodzenia nie są chronione tak jak w przypadku pracowników.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Ustawa o Państwowej Inspekcji Pracy przestarzała? "Trzeba na nowo określić rolę i zadania PIP"

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Qwerty 2017-08-01 16:20:56

    W Polsce działa ok 2 mln firm. Jakie zatrudnienie musiałoby byc w pip, by wyegzekwować prawo - pytanie do komentujących.

Redakcja poleca

  • PARTNER SERWISU partner portalu

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.