Od 2019 zmiany w BHP. Nowelizacja Kodeksu pracy czeka na podpis prezydenta

Ograniczenie obowiązku przeprowadzania szkoleń okresowych BHP dla niektórych pracowników oraz zwiększenie możliwości pełnienia zadań służby BHP przez pracodawcę zatrudniającego do 50 pracowników. To dwie kluczowe zmiany, jakie wprowadza nowelizacja Kodeksu pracy. Przyjęty przez Senat bez poprawek dokument czeka tylko na podpis prezydenta.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Od 2019 zmiany w BHP. Nowelizacja Kodeksu pracy czeka na podpis prezydenta

  • Przyjęte przez Senat zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2019 roku.
  • Zgodnie z nimi wytyczne dotyczące przepisów BHP będą mniej rygorystyczne.
  • Zmiana została zapisana w tak zwanym Pakiecie MŚP, czyli nowelizacji kilku ustaw, które mają ułatwić funkcjonowanie przedsiębiorcom.

Przyjęty przez senatorów dokument w sumie zawiera prawie 50 uproszczeń. Dwa z nich dotyczą przepisów BHP. Jedną ze zmian jest zniesie obowiązku okresowych szkoleń BHP. Wnioskodawcy szacują, że zmiany dotkną pracodawców zatrudniających nawet 5 mln pracowników najmniej wypadkowych branż.

Zaproponowane w noweli ograniczenie obowiązku przeprowadzania szkoleń okresowych BHP dla niektórych pracowników uzależnienia je od kategorii ryzyka danej grupy działalności, określonej zgodnie z rozporządzeniem w sprawie różnicowania stopy procentowej składki na ubezpieczenie społeczne z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych w zależności od zagrożeń zawodowych i skutków i odnosi się jedynie do pracowników administracyjno-biurowych.

Czytaj więcej: Dokumentacja pracownicza po nowemu. Pracodawcy wytykają błędy

W związku z tym po zmianach szkolenia okresowe BHP nie będą obowiązkowe dla pracowników administracyjno-biurowych zatrudnionych u pracodawcy zakwalifikowanego do grupy zawodowej, dla której określono nie wyższą niż trzecią kategorię ryzyka, czyli grupy o najniższych wskaźnikach wypadkowości i o warunkach środowiska pracy, w których występują najmniej szkodliwe czynniki dla zdrowia.

Druga zmiana, jaka dotyczyć będzie pracodawców od nowego roku, to zwiększenie możliwości pełnienia zadań służby BHP. Obecnie pracodawca posiadający ukończone szkolenie niezbędne do wykonywania zadań służby bhp może sam wykonywać zadania tej służby,w dwóch przypadkach: jeśli zatrudnia do 10 pracowników albo gdy zatrudnia do 20 pracowników i jest zakwalifikowany do grupy działalności, dla której ustalono nie wyższą niż trzecia kategorię ryzyka w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.

Zaproponowana w noweli zmiana zakłada, że pracodawca zatrudniający do 50 pracowników, który ponadto zakwalifikowany jest do nie wyższej kategorii ryzyka niż trzecia w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym, będzie mógł samodzielne wykonywanie zadań służby bhp.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.