×

Subskrybuj newsletter
pulshr.pl

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Podaj poprawny adres e-mail
  • Musisz zaznaczyć to pole
PARTNERZY PORTALU

Nowe przepisy uderzą w firmy. Koszty wzrosną nawet o 35 proc.

  • Anna Trojanowska
    AT
  • 7 lip 2021 11:00

- Prace nad przepisami dotyczącymi zasad delegowania w transporcie międzynarodowym to z jednej strony dobra wiadomość, bo bez nowelizacji ustawy o czasie pracy kierowcy firmy transportowe czekałby wzrost wydatków przeciętnie o 60 procent. Tyle że wzrost kosztów utrzymania kierowcy o około 35 procent to bardzo dużo dla rodzimych przewoźników - podkreśla Kamil Wolański, ekspert Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców, Grupa INELO.

Nowe przepisy uderzą w firmy. Koszty wzrosną nawet o 35 proc.
Ministerstwo Infrastruktury zamierza znowelizować polskie przepisy dotyczące zasad delegowania w transporcie międzynarodowym i wynagrodzenia dla kierowców (fot. freepik.com/aleksandarlittlewolf)
REKLAMA
  • Ministerstwo Infrastruktury zamierza znowelizować polskie przepisy dotyczące zasad delegowania w transporcie międzynarodowym i wynagrodzenia dla kierowców.
  • Jeśli resort wprowadzi zapowiadane zmiany, koszt utrzymania truckera wzrośnie średnio o około 35 procent.
  • Zmiana przepisów będzie oznaczała również zmianę dla kierowców. W przypadku urlopu dostaną pełną stawkę, całe 7 tys. zł, a teraz mogą liczyć tylko na podstawę.

W związku z zapisami unijnego pakietu mobilności, które wejdą w życie 2 lutego 2022 roku, Ministerstwo Infrastruktury zamierza znowelizować polskie przepisy dotyczące zasad delegowania w transporcie międzynarodowym i wynagrodzenia dla kierowców.

Zmiany dla kierowców

Opublikowany 31 lipca 2020 r. w Dzienniku Ustaw UE zbiór przepisów składający się na pakiet mobilności niesie również liczne zmiany w zasadach delegowania pracowników branży transportowej i ich pracy poza Polską. Dla przedsiębiorców transportowych oznaczają one w praktyce znaczące zwiększenie kosztów wynagrodzeń oraz narzucenie nowego modelu pracy poza krajem, niezależnie od konieczności rozliczenia pracownika - kierowcy międzynarodowego - z tytułu podróży służbowej krajowej i zagranicznej według polskich przepisów.

Od 2 lutego 2022 r. sytuację prawną kierowców w transporcie międzynarodowym poza granicami kraju będą bowiem regulowały przepisy o delegowaniu pracowników w rozszerzonej, zmienionej formie. Zniknie rozliczenie według płac minimalnych na rzecz wynagrodzeń w pełnej wysokości. Wprowadzono także wyraźny zakaz rozliczania diet i ryczałtów z tytułu podróży służbowych oraz wszelkich innych kosztów w płacy zagranicznej za okres delegowania.

Nowe przepisy unijne zakładają, że kierowca polskiego przewoźnika wykonujący międzynarodowy transport drogowy ma zarabiać co najmniej tyle samo, co kierowca w danym kraju, w którym wykonuje pracę. W określonych rodzajach przewozów, jeśli np. wiezie towar w Niemczech, ma dostać taką samą stawkę jak pracownik niemieckiej firmy transportowej. Dla polskich przewoźników takie zmiany spowodują ogromny wzrost kosztów.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

KOMENTARZE (3)

Do artykułu: Nowe przepisy uderzą w firmy. Koszty wzrosną nawet o 35 proc.
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Arkady 2021-07-07 16:54:49

    I napisał to przedstawiciel firmy Inelo, którego oprogramowanie do rozliczania diet i delegacji, cena wzrosla z 15000zl do 48000zl ponad mam oferte na mailu, firma która nie ma wstydu z podnoszeniem cen. Konkurencja tachospeed to 11000zl

    • Andrzej 2022-03-02 13:41:08

      potwierdzam - Inelo kompletnie się odkleiło od rzeczywistości.

  • Michał 2021-07-07 11:51:29

    No cóż - tiry na tory... Sam kiedyś pracowałem w takim systemie, że delegacja i kilometry były sporą częścią mojej pensji. Szkoda, że Polska jak zwykle konkuruje tylko niskim kosztem pracy...

REKLAMA

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl


REKLAMA