PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Nowe przepisy spodobają się przedsiębiorcom

Zarząd wie prawie wszystko, rada natomiast wie tylko tyle, ile powie jej zarząd albo o ile sama dopyta. Czasami prowadzi to do patologicznej sytuacji, w której rada o kluczowych sprawach dowiaduje się z mediów, albo do nadużyć polegających na przyjęciu strategii unikania problemów na zasadzie „oni nam nie mówią, a my nie dopytujemy”. Chcemy przełamać ten problem - mówi Janusz Kowalski, wiceminister aktywów państwowych, pełnomocnik rządu do spraw reformy nadzoru właścicielskiego.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Nowe przepisy spodobają się przedsiębiorcom

  • Znamy pierwsze efekty pracy Komisji ds. Reformy Nadzoru Właścicielskiego. Opracowano projekty zmian w prawie spółek.
  • W rozmowie z PulsHR.pl Janusz Kowalski, wiceminister aktywów państwowych, rozwiewa wątpliwości związane z projektami nowych przepisów.
  • Chcemy zobowiązać zarząd do informowania rady nadzorczej o istotnych sprawach i w efekcie sprawić, że rada nadzorcza będzie musiała otrzymywane informacje analizować, a więc wypełniać swoją rolę w spółce - mówi Kowalski. 

Obszar, jakim zajmuje się Komisja ds. reformy nadzoru właścicielskiego jest ogromny, ale zacznijmy od tego, co już gotowe, czyli zmian w funkcjonowaniu rad nadzorczych. Od lat mówi się, że nie pełnią one żadnej istotnej funkcji z punktu widzenia spółki. Po co więc je reformować? Nie lepiej po prostu zlikwidować?

Obecnie funkcjonują w spółkach bardzo różne rady. Wiele z nich już teraz nie tylko efektywnie nadzoruje spółki, ale też jest partnerem dla zarządu przy kształtowaniu strategii spółki, czy podejmowaniu kluczowych decyzji. Są oczywiście i takie rady nadzorcze, które nie pracują dobrze, które funkcjonują źle i często uwaga opinii publicznej skupia się właśnie na nich. Jedną z idei jakie przyświecały nam przy pracach Komisji było spopularyzowanie dobrych praktyk, które zostały wypracowane przez rynek. Uznaliśmy przy tym, że część z nich powinna zostać nadana ranga kodeksowa.

Na linii zarząd a rada nadzorcza chcecie wprowadzić tzw. „aktywną politykę informacyjną”. Co kryje się pod tym hasłem? Jak chcecie to osiągnąć, by wymiana informacji była realna, a nie pozorna?

Jednym z kluczowych problemów, z jakimi zmaga się ład korporacyjny, jest asymetria informacji pomiędzy nadzorowanym zarządem a nadzorującą radą nadzorczą. Jeśli chodzi o kluczowe sprawy, to bardzo często zarząd wie prawie wszystko, rada natomiast wie tylko tyle, ile powie jej zarząd albo o ile sama dopyta. Czasami prowadzi to do patologicznej sytuacji, w której rada o kluczowych sprawach dowiaduje się z mediów, albo do nadużyć polegających na przyjęciu strategii unikania problemów na zasadzie „oni nam nie mówią, a my nie dopytujemy”. Chcemy przełamać ten problem, zobowiązując zarząd do informowania rady nadzorczej o istotnych sprawach i w efekcie sprawić, że rada nadzorcza będzie musiała otrzymywane informacje analizować – a więc wypełniać swoją rolę w spółce.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.
waldek 2020-06-21 16:54:06

Tarcza finansowa jak mówili inni okazała się świetną pomocą, bo po prostu otrzymałem pieniądze na konto, a w kryzysie to najlepsza forma pomocy. Miałem kilka pytań przed wypełnieniem wniosku, ale osoby pod numerem 0 800 800 120 mają szeroką wiedzą i fajnie odpowiadały na pytania.

cześć 2020-06-16 19:44:05

Zrobie test wiedzy dla RN, przecież te chłopki nawet pok kursach nie mają pojęcia o bilansach spółek

podatnik 2020-06-16 10:53:38

Zamiast robić kolejne zamieszanie w przepisach, wystarczy, żeby właściciel delegował do RN kompetentnych ludzi, a nie partyjnych kolesiów, którzy muszą sobie dorobić. Ale skąd pisowska BOLSZEWIA ma wziąć kompetentnych ludzi?

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.