- km
- •16 sty 2023 14:59
Pracodawca zatrudniający pracownika w oparciu o umowę o pracę zobowiązany jest do zawarcia umowy zgodnie z przepisami prawa pracy. Każda umowa o pracę musi zawierać elementy, które jasno określa Kodeks pracy.

- Umowa o pracę jest zgodnym oświadczeniem woli pracownika i pracodawcy, w którym pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy, a pracodawca do zatrudnienia pracownika za wynagrodzeniem.
- Zapisy w umowie o pracę nie mogą być sprzeczne z przepisami Kodeksu pracy.
- Wszelkie spory, które wynikną w trakcie wykonywania pracy są rozpatrywane przez sąd pracy. Należy bowiem pamiętać, że umowa o pracę nie jest umową cywilnoprawną.
Zgodnie z art. 25 Kodeksu pracy umowę o pracę zawiera się na okres próbny, na czas nieokreślony albo na czas określony.
Jest ona zgodnym oświadczeniem woli pracownika i pracodawcy, w którym pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy, a pracodawca do zatrudnienia pracownika za wynagrodzeniem.
Co powinna zawierać umowa o pracę
Jak informuje Centrum informacyjne Służb Zatrudnienia Zielona Linia, każda umowa o pracę musi określać:
- strony umowy – dane pracownika i pracodawcy,
- rodzaj umowy o pracę – np. na czas nieokreślony, okres próbny, na czas określony, na zastępstwo,
- datę zawarcia umowy,
- warunki pracy i płacy, w szczególności: rodzaj pracy – najczęściej jest określany przez wskazanie stanowiska pracy, nazwy zawodu lub też opisu rodzaju pracy
- miejsce wykonywania pracy,
- wynagrodzenie za pracę – powinno odpowiadać rodzajowi wykonywanej pracy oraz umiejętnościom i kwalifikacjom pracownika,
- wymiar czasu pracy – np. cały etat, pół etatu,
- termin rozpoczęcia pracy – jeśli nie jest wskazany termin rozpoczęcia pracy przyjmuje się, że praca rozpoczęła się w dniu, w którym zawarto umowę.
Dodatkowo w umowie o pracę mogą zostać zawarte informacje o dodatkowych świadczeniach wypłacanych pracownikowi oraz zasady ich przyznawania. Wszystkie kwestie wynagrodzeń, premii, dodatków czy nagród musza zostać okreslone w umowie, jeżeli u danego pracodawcy nie ma regulaminu wynagradzania.
Pracodawca może także zawrzeć z pracownikiem umowę lojalnościową (o zakazie konkurencji), jednak umowa ta powinna być sporządzona zgodnie z przepisami Kodeksu pracy i obejmować zakaz faktycznej działalności konkurencyjnej, a nie działalności niezwiązanej z tym pracodawcą.
Zobacz: Umowa o zakazie konkurencji. Tego nie można zabronić pracownikowi
Czego nie powinna zawierać umowa o pracę?


Słowa kluczowe
- umowa o pracę
- Kodeks pracy
- prawo pracy
- umowa na czas określony
- umowa na okres próbny
- zakaz konkurencji
- praca
KOMENTARZE (1)