PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu

Nielegalne zapisy. Tego pracodawca nie może wpisać do umowy o pracę

  • km
  • 16 sty 2023 14:59

Pracodawca zatrudniający pracownika w oparciu o umowę o pracę zobowiązany jest do zawarcia umowy zgodnie z przepisami prawa pracy. Każda umowa o pracę musi zawierać elementy, które jasno określa Kodeks pracy.

Nielegalne zapisy. Tego pracodawca nie może wpisać do umowy o pracę
Zapisy w umowie o pracę muszą być zgodne z przepisami Kodeksu pracy (fot. Pixabay)
REKLAMA
  • Umowa o pracę jest zgodnym oświadczeniem woli pracownika i pracodawcy, w którym pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy, a pracodawca do zatrudnienia pracownika za wynagrodzeniem.
  • Zapisy w umowie o pracę nie mogą być sprzeczne z przepisami Kodeksu pracy.
  • Wszelkie spory, które wynikną w trakcie wykonywania pracy są rozpatrywane przez sąd pracy. Należy bowiem pamiętać, że umowa o pracę nie jest umową cywilnoprawną.

Zgodnie z art. 25 Kodeksu pracy umowę o pracę zawiera się na okres próbny, na czas nieokreślony albo na czas określony.

Jest ona zgodnym oświadczeniem woli pracownika i pracodawcy, w którym pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy, a pracodawca do zatrudnienia pracownika za wynagrodzeniem.

Co powinna zawierać umowa o pracę

Jak informuje Centrum informacyjne Służb Zatrudnienia Zielona Linia, każda umowa o pracę musi określać:

  • strony umowy – dane pracownika i pracodawcy,
  • rodzaj umowy o pracę – np. na czas nieokreślony, okres próbny, na czas określony, na zastępstwo,
  • datę zawarcia umowy,
  • warunki pracy i płacy, w szczególności: rodzaj pracy – najczęściej jest określany przez wskazanie stanowiska pracy, nazwy zawodu lub też opisu rodzaju pracy
  • miejsce wykonywania pracy,
  • wynagrodzenie za pracę – powinno odpowiadać rodzajowi wykonywanej pracy oraz umiejętnościom i kwalifikacjom pracownika,
  • wymiar czasu pracy – np. cały etat, pół etatu,
  • termin rozpoczęcia pracy – jeśli nie jest wskazany termin rozpoczęcia pracy przyjmuje się, że praca rozpoczęła się w dniu, w którym zawarto umowę.

Dodatkowo w umowie o pracę mogą zostać zawarte informacje o dodatkowych świadczeniach wypłacanych pracownikowi oraz zasady ich przyznawania. Wszystkie kwestie wynagrodzeń, premii, dodatków czy nagród musza zostać okreslone w umowie, jeżeli u danego pracodawcy nie ma regulaminu wynagradzania.

Pracodawca może także zawrzeć z pracownikiem umowę lojalnościową (o zakazie konkurencji), jednak umowa ta powinna być sporządzona zgodnie z przepisami Kodeksu pracy i obejmować zakaz faktycznej działalności konkurencyjnej, a nie działalności niezwiązanej z tym pracodawcą.

Zobacz: Umowa o zakazie konkurencji. Tego nie można zabronić pracownikowi

Czego nie powinna zawierać umowa o pracę?

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Nielegalne zapisy. Tego pracodawca nie może wpisać do umowy o pracę

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • szymon 2023-01-18 21:06:19

    Może PIP się zainteresuje firmą Milmex Systemy Komputerowe z Sosnowca? Od 2013 nie płacą nam tam wynagrodzeń za pracę.

REKLAMA

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA