- Mobbing może mieć charakter pionowy, wówczas mobber i mobbingowany są na różnych poziomach w hierarchii zatrudnienia.
- Zjawisko mobbingu poziomego dotyczy przeważnie nowych pracowników, innych niż ci, którzy do tej pory byli zatrudnieni.
- Jeśli pracodawca zauważa, że na organizowane z firmowych funduszy wyjście do knajpy nie zostaje zaproszony pracownik albo nie jest angażowany do ciekawych projektów - powinien zareagować.
Mobbing może mieć charakter pionowy - wówczas mobber i mobbingowany są na różnych poziomach w hierarchii zatrudnienia, najczęściej występuje w relacjach pracodawca – pracownik.
Mobbing poziomy, czyli izolowanie i wykluczanie pracownika
Może też mieć charakter poziomy - w takiej sytuacji nie ma podporządkowania, w strukturze zatrudnienia osoby występują na tym samym poziomie (pracownik - pracownik).
- Zjawisko mobbingu poziomego dotyczy przeważnie nowych pracowników, innych niż ci, którzy do tej pory byli zatrudnieni. To są na przykład osoby młodsze, o innych kompetencjach, większym zaangażowaniu w pracę lub o innych wartościach, które pracodawca zatrudnia, by odświeżyć, „rozruszać” zespół. Dla dotychczasowych pracowników, którzy tworzą zgraną ekipę, taka nowa osoba staje się „inną” i zaczynają ją nękać lub zastraszać, by wyeliminować ją z zespołu. Chodzi zwykle o to, by zniechęcić ją do wprowadzenia zmian, by praca była wykonywana według dotychczasowych reguł lub by ta osoba odeszła z pracy a zespół tworzący zgraną paczkę pozostał bez zmian – mówi w rozmowie z serwisem prawo.pl dr Iwona Jaroszewska-Ignatowska, radca prawny, partner w kancelarii Raczkowski.
Jeśli pracodawca zauważa, że na organizowane z firmowych funduszy wyjście do knajpy nie zostaje zaproszony pracownik albo nie jest angażowany do ciekawych projektów, powinien zareagować i przeciwdziałać mobbingowi. To jego obowiązek.
- Mimo iż pracodawca nie może ingerować w relacje prywatne pracowników po pracy, ma obowiązek przeciwdziałać dyskryminacji i mobbingowi w środowisku pracy. Musi zatem obserwować, jaka jest atmosfera w zespole w czasie pracy i reagować, gdy zachowania pracowników są nieodpowiednie - mówi dla prawo.pl dr Jaroszewska-Ignatowska.
Mobbing - przepisy pojawił się w Kodeksie pracy w 2004 roku
Przepisy dotyczące mobbingu pojawiły się w Kodeksie pracy w 2004 r. Zgodnie z art. 94(3) § 2 mobbingiem jest „działanie lub zachowanie dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika, wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników”.
Jak wyjaśnia Okręgowa Inspekcja Pracy w Warszawie, definicja ta zawiera niezbędne elementy umożliwiające stwierdzenie mobbingu, którymi są:
- występujące działania i zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko niemu,
- zachowania te polegają na nękaniu i zastraszaniu,
- muszą być systematyczne i długotrwałe (mobbing jest procesem – musi trwać w czasie),
- ich celem jest: poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników,
- działania te powodują u pracownika zaniżenie oceny przydatności zawodowej, poczucie poniżenia i ośmieszenia, odizolowanie go od zespołu pracowników.
Jak podają warszawscy inspektorzy pracy, najczęściej stosowane techniki mobbingowe polegają na:
- działaniach uniemożliwiających swobodne wypowiadanie się (np. przerywanie, zastraszanie, ośmieszanie, krytykowanie czy stosowanie upokarzających gestów i spojrzeń),
- działaniach osłabiających więzi społeczne (np. ignorowanie, zakaz kontaktu z innymi pracownikami),
- działaniach obniżających reputację pracownika (np. ośmieszanie, kwestionowanie decyzji, rozsiewanie plotek na temat pracownika, sugerowanie choroby psychicznej),
- działaniach podważających pozycję zawodową (np. wyznaczanie za dużej ilości pracy lub za małej, nadmierne obciążanie obowiązkami, odbieranie prac zadanych wcześniej, zlecanie wykonania prac bezsensownych),
- działaniach wywierających negatywne skutki na zdrowie fizyczne (np. kierowanie do prac zagrażających zdrowiu).
Co ważne, mobbing musi być procesem uporczywym i długotrwałym – podobne sytuacje muszą powtarzać się wielokrotnie, systematycznie, przez dłuższy czas. Jednorazowe i incydentalne sytuacje nie mogą być uznane za mobbing.
Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

KOMENTARZE (1)