×

Subskrybuj newsletter
pulshr.pl

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Podaj poprawny adres e-mail
  • Musisz zaznaczyć to pole
PARTNERZY PORTALU

Monitoring tak, ale bez dźwięku. Co wolno, a czego nie wolno pracodawcy

  • jk
  • 26 maj 2023 15:03

Kwestie monitoringu wizyjnego w miejscu pracy od lat budzą kontrowersje. Z jednej strony jest to legalne narzędzie zwiększające bezpieczeństwo w miejscu pracy, z drugiej bywa odbierane jako narzędzia mające na celu inwigilację pracowników.

Monitoring tak, ale bez dźwięku. Co wolno, a czego nie wolno pracodawcy
Decyzję o wprowadzeniu monitoringu pracodawca co do zasady podejmuje samodzielnie (Fot. Shutterstock)
REKLAMA
  • Decyzję o wprowadzeniu pracodawca co do zasady podejmuje samodzielnie. Zasady prowadzenia monitoringu powinny jednak zostać ustalone w układzie zbiorowym pracy, regulaminie pracy lub w obwieszczeniu.
  • Niedozwolone jest nagrywanie dźwięku, można nagrywać jedynie obraz. Ważne jest również, aby pamiętać o prawie do informacji o monitoringu.
  • Pracodawca jest zobowiązany poinformować pracowników o monitoringu w sposób jednoznaczny i skuteczny, nie później niż dwa tygodnie przed jego uruchomieniem.

Technologia monitoringu staje się coraz bardziej zaawansowana i przystępna cenowo, co przyczynia się do jej rozpowszechnienia. Istnieje przynajmniej kilka powodów, dla których przedsiębiorstwa decydują się na wdrożenie systemów monitoringu:

  • Poprawa efektywności: monitoring może pomóc w identyfikacji wąskich gardeł, optymalizacji procesów oraz zwiększeniu produktywności pracowników poprzez lepsze zarządzanie zasobami.
  • Ograniczenie ryzyka: kamery monitorujące działają jako środek prewencyjny, odstraszając potencjalnych sprawców przestępstw, takich jak kradzieże czy wandalizm, a także redukują ryzyko oszustw czy nadużyć wewnętrznych.
  • Zapewnienie zgodności z przepisami: w niektórych branżach, takich jak produkcja, logistyka czy gastronomia, monitoring może być wymagany przez przepisy prawne w celu zapewnienia zgodności z normami sanitarnymi, jakościowymi czy bezpieczeństwa.
  • Ułatwienie rozwiązywania sporów: nagrania z kamer mogą stanowić obiektywny dowód w sytuacjach konfliktowych, takich jak spory między pracownikami, reklamacje klientów czy sprawy sądowe.

- Ważnym powodem, dla którego firmy instalują monitoring wizyjny, jest bezpieczeństwo pracowników - mówi Piotr Kanabus z firmy Seris Konsalnet.

- Monitoring pomaga zwiększyć bezpieczeństwo pracowników poprzez obserwację potencjalnych zagrożeń, reagowanie na incydenty i monitorowanie przestrzegania przepisów BHP. W przypadku sytuacji awaryjnych nagrania mogą być pomocne służbom ratunkowych oraz w ocenie zgodności z procedurami ewakuacji - dodaje.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Monitoring tak, ale bez dźwięku. Co wolno, a czego nie wolno pracodawcy

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • ... 2023-05-26 23:23:40

    Znane duże sieci sklepów już od dawna zapisują dźwięk i obraz

REKLAMA

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl


REKLAMA