Likwidują pieczątki w procedurze związanej z czynnikami szkodliwymi dla zdrowia w środowisku pracy

Małą, ale pomocna zmianę przygotowało Ministerstwo Zdrowia. Resort wykreśla z rozporządzenia o czynnikach szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy obowiązek stosowania pieczątek.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Likwidują pieczątki w procedurze związanej z czynnikami szkodliwymi dla zdrowia w środowisku pracy

Krótka nowelizacja rozporządzenia trafiła do prac legislacyjnych rządu 13 czerwca 2019 r. W głównym tekście zmieniana jest krótka formuła. Ministerstwo Zdrowia usuwa nią z art. 1. rozporządzenia wyrazy „pieczątka zakładu pracy,” które zastępuje frazą „pieczęć, nadruk lub naklejka zakładu pracy, zawierające nazwę, adres, NIP i REGON”.

Na mocy tej zmiany w sytuacji, w której do tej pory potrzebna była pieczęć, teraz będzie można stosować bardziej przystępne formy autoryzacji dokumentów.

W uzasadnieniu zmiany czytamy dlaczego podjęto taką decyzję:

"Obowiązek rezygnacji z używania pieczęci powoduje, że w razie jego niewypełnienia organy administracji publicznej mogą odmawiać przedsiębiorcom, z przyczyn formalnych, załatwienia jego spraw. Utrzymywanie tego obowiązku wstrzymuje również proces digitalizacji obsługi klienta w kraju. Dążenie do elektronizacji i tym samym uproszczenia załatwiania spraw w urzędach jest jednym z priorytetów polityki państwa wyrażonych w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.

Składanie oświadczeń w formie papierowej, któremu towarzyszy wymóg formalny stosowania wyłącznie pieczęci lub pieczątek stoi w sprzeczności z nowoczesnym, elektronicznym obrotem prawnym i gospodarczym. Powinien być oceniany z punktu widzenia wyzwań i korzyści, jakie niesie elektronizacja życia społecznego i publicznego, zwiększającej się liczby czynności, których z powodzeniem - jeśli chodzi o wywołanie określonych skutków prawnych - dokonać można drogą elektroniczną. Istotny element tego procesu stanowią zmiany wprowadzone ustawą z dnia 5 września2016 r. o usługach zaufania i identyfikacji elektronicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 162).

Mając na uwadze te argumenty, zasadnym jest rezygnowanie z normatywnego czy wymuszonego przez pragmatykę obowiązku stosowania pieczęci lub pieczątek. Dla skutecznego złożenia oświadczenia woli, dla skutecznej identyfikacji podmiotu, regulacje prawne zasadnicze dla obrotu prawnego nie wymagają stosowania pieczęci/pieczątek.Wymóg stosowania pieczęci imiennych lub firmowych stanowi zbędny formalizm."

Rozporządzenie musi teraz przejść drogę nowelizacyjną. Przejdzie przez prace w Komitetach Rady Ministrów i w końcu trafi do notyfikacji. Z racji skromnego charakteru zmian i formalnego stylu nowelizacji, jej procedowanie nie powinno trwać długo.

Zmiana w treści rozporządzenia ma wejść w życie w ciągu 14 dni od ogłoszenia dokumentu.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

1 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Kartofelek 2019-06-16 19:22:01

Na e-pieczatki24.pl wyrobiłam bardzo dobre pieczątki online - tak jakby kto potrzebował to polecam.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.