Konsultacje ws. rent mundurowych do 18 kwietnia

Do 18 kwietnia potrwają konsultacje ze związkami w sprawie zmian w systemie rentowym służb mundurowych. MSW chce m.in. wprowadzić - podobnie jak w systemie powszechnym - dwie kategorie niezdolności do pełnienia służby w miejsce obecnych trzech grup inwalidzkich.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Konsultacje ws. rent mundurowych do 18 kwietnia

PODZIEL SIĘ


Autor: PAP

21 mar 2013 15:50


Zmiany dotyczą wprowadzenia w miejsce obecnych trzech grup inwalidzkich dwóch kategorii: niezdolny do służby oraz niezdolny do służby ze znacznym ograniczeniem sprawności. Po wejściu w życie proponowanych zmian nie byłoby, aktualnie istniejącej, tzw. trzeciej grupy inwalidzkiej - niezdolny do służby, ale zdolny do pracy. Obecni renciści w ramach trzeciej grupy inwalidzkiej zachowaliby prawa nabyte.

MSW chce, aby wymiar renty pozostał na takim samym poziomie jak dotychczas. Oznacza to, że funkcjonariusze niezdolni do służby otrzymywaliby 70 proc. uposażenia na ostatnio zajmowanym stanowisku, a ci z nich, u których stwierdzono znaczne naruszenie sprawności - 80 proc.

Podobnie jak do tej pory, renty z tytułu niezdolności do służby mają być zwiększane o 10 proc., gdy niezdolność powstała wskutek wypadku w pracy lub choroby zawodowej. Osoba niezdolna do służby będzie też mogła ubiegać się o przyznanie dodatku pielęgnacyjnego na dotychczasowych zasadach.

Obecnie osoby, których uszczerbek na zdrowiu miał związek ze służbą, mogą powiększyć emeryturę do 15 proc. podstawy wymiaru renty inwalidzkiej. Po zmianach nowi emeryci nie będą mieć takiej możliwości. Dodatkowych środków nie stracą ci, którym już je przyznano.

Orzeczenia bezterminowe wydane przed wejściem w życie proponowanych zmian, które określają dotychczasowe grupy inwalidztwa i ich związek ze służbą, pozostają w mocy. Natomiast orzeczenia czasowe będą obowiązywały do czasu następnego badania kontrolnego.

MSW chce wprowadzić dwuinstancyjny system orzecznictwa lekarskiego. Stanowić go będą rejonowe komisje lekarskie i Centralna Komisja Lekarska Ministerstwa Spraw Wewnętrznych. Obecnie komisje te funkcjonują w formie trójinstancyjnego modelu. Pierwsza decyzję wydaje wojewódzka komisja lekarska. Od tej decyzji można się odwołać do okręgowej komisji lekarskiej. Z kolei od decyzji okręgowej komisji lekarskiej przysługuje skarga do centralnej komisji lekarskiej.

Po zmianach centralna komisja lekarska będzie orzekać, tak jak do tej pory, w składzie trzech lekarzy. Do jej zadań będzie należało m.in. rozpatrywanie odwołań od orzeczeń rejonowych komisji. Natomiast rejonowa komisja lekarska będzie orzekała m.in. o zdolności kandydatów oraz funkcjonariuszy do służby, o potrzebie udzielenia urlopu zdrowotnego. Będzie także kontrolowała zasadność wystawionych funkcjonariuszom zwolnień lekarskich.

Po zmianach, funkcjonariusze będą mieli obowiązek poddawania się badaniom zleconym przez komisje lekarskie, w tym m.in. badaniom specjalistycznym, psychologicznym, a także obserwacji w placówce leczniczej. Uchylanie się od tego obowiązku może skutkować nawet zwolnieniem funkcjonariusza ze służby.

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.