PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Koniec godzin dla seniora. Były groźby, wyzwiska, a nawet rękoczyny

Od dzisiaj znikają w sklepach godziny dla seniorów. Ekspedientki nie kryją radości. Do tej pory między 10 a 12 w sklepach dochodziło do rękoczynów i wyzwisk. Zaś do Stowarzyszenia STOP Nieuczciwym Pracodawcom wpływały skargi na skandaliczne zachowanie klientów sklepów, z jakim muszą się mierzyć w pracy ekspedientki.

  • Autor: KDS
  • 1 lut 2021 10:52
Koniec godzin dla seniora. Były groźby, wyzwiska, a nawet rękoczyny
W branży pracuje ponad 740 tys. osób (fot. Shutterstock)
REKLAMA
  • Od poniedziałku 1 lutego wchodzi w życie pierwszy etap luzowania obostrzeń związanych z walką z pandemią koronawirusa.
  • Otwierają się centra handlowe oraz znikają godziny dla seniorów. Między 10 a 12 każdy będzie mógł zrobić zakupy. 
  • Szczególnie ta ostatnia zmiana była wyczekiwana przez pracowników sklepów. Zakaz ten powodował, że ich praca w tych dwóch godzinach była wyjątkowo stresująca.

– Godziny dla seniorów powodowały, że między godziną 10 a 12 w sklepach spożywczych i aptekach obsługiwani mogli być tylko klienci powyżej 65 roku życia. Zdajemy sobie sprawę, że to był irytujący przepis, ale obowiązywał on pod rygorem kar, stąd też ekspedienci zobowiązani byli do jego przestrzegania. Klienci zachowywali się wobec pracowników sklepów bardzo niekulturalnie, zdarzały się groźby, wyzwiska, a nawet ataki fizyczne. Wszystko to, gdy ekspedient odmawiał np. obsłużenia klienta – mówi prezes stowarzyszenia STOP Nieuczciwym Pracodawcom Małgorzata Marczulewska.

Jak dodaje, odejście od tego przepisu to ulga dla wszystkich ekspedientów. A problem był poważny, bo jak wynika z danych GUS (za 2019 rok), tylko w sektorze handlu detalicznego w branży spożywczej (większość pozostałych sklepów była w czasie lockdownu nieczynna) pracuje 742 tys. ludzi (co oznacza wzrost o 163 tys. w porównaniu do 2016 r.). Według statystyk 84 proc. z nich stanowią kobiety. Najliczniejszą grupą wiekową są osoby w przedziale 35-44 lat.

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Trudne warunki pracy

Do stowarzyszenia dotarło blisko 30 skarg pisemnych i telefonicznych na zachowanie klientów i pracodawców w temacie godzin dla seniora. Pojawiały się także pytania, czy pracodawcy mają prawo wymagać od pracownika, by „po cichu” obsługiwał osoby, które obsłużone zostać nie powinny. Pracownicy byli narażeni na poważny stres, sytuacje konfliktowe, a nawet na akty agresji ze strony klientów, którzy chcieli kupić coś w sklepie, a na mocy rozporządzenia ekspedient nie mógł tego zrobić.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Koniec godzin dla seniora. Były groźby, wyzwiska, a nawet rękoczyny

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.