Kiedy pracodawca może zwolnić zbyt często chorującego pracownika?

Chorobowa absencja pracownika może zdezorganizować pracę w firmie. W czasie takiej nieobecności pracownika nie można zwolnić, chyba że zajdą szczególne okoliczności.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Kiedy pracodawca może zwolnić zbyt często chorującego pracownika?

PODZIEL SIĘ


Autor: Anna Rykulska

17 paź 2013 6:20


Częste zwolnienia pracownika wymuszają zmiany w organizacji pracy. Nierzadko też oznaczają dla firm dodatkowe koszty związanie z organizacją zastępstwa albo nadgodzinami dla reszty personelu.

Jednak wbrew powszechnie panującemu poglądowi, że z powodu choroby oraz w czasie choroby pracodawcy nie wolno zatrudnionemu wypowiedzieć umowy o pracę, choroba może stanowić uzasadnioną przyczynę zakończenia stosunku pracy.

Zgodnie z art. 53 Kodeksu pracy pracodawca może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia z powodu długotrwałej nieobecności pracownika. Przepis ten można zastosować, jeśli pracownik nie pojawiał się w firmie przez ponad 182 dni, przy czym jeśli był zatrudniony krócej niż pół roku, wystarczy nieobecność przekraczająca trzy miesiące.

Nierzadko jednak pracodawcy zadają sobie pytanie - czy można zwolnić pracownika, który często choruje i jego zwolnienia są długotrwałe, przez co bardzo dezorganizują pracę, ale okresy jego choroby nie przekraczają okresów ochronnych z art. 53 Kodeksu pracy?

- Każdy przypadek należy rozpatrywać indywidualnie, ale generalnie można powiedzieć, że orzecznictwo Sadu Najwyższego i doktryna prawa pracy dopuszczają możliwość wypowiedzenia pracownikowi umowy o pracę z powodu częstego przebywania na zwolnieniu lekarskim. Muszą być jednak spełnione określone w orzecznictwie przesłanki - mówi Anna Roessler, radca prawny z kancelarii Marek Płonka i Wspólnicy.

Zdaniem Anny Roessler należy pamiętać, że aby częste, powtarzające się absencje pracownika, mogły stać się przyczyną wypowiedzenia umowy, muszą powodować dezorganizację pracy pracodawcy, wiążącą się np. z koniecznością poszukiwania zastępcy, powierzeniem pozostałym pracownikom dodatkowej pracy, co oczywiście wiąże się z dodatkowymi kosztami dla pracodawcy.

- Nie można także zapominać, że w razie powstania sporu sądowego, to na pracodawcy ciąży obowiązek udowodnienia tego, jakie konkretnie negatywne skutki dla jego działalności miała nieobecność pracownika - informuje Anna Roessler.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

10 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

martin 2018-05-10 23:55:59

Jestem uczulony na pyłki, roztocza i wiele innych rzeczy, mam astmę alergiczną, mimo leczenia sterydami, brania leków, ciągle jestem chory, oczy łzawią są czerwone, pieką, kaszel, katar, ogólne rozbicie, ale jak idę na l4 to dyrektor ma problem i straszy mnie zwolnieniem z pracy, żyć się odechciewa.

Xxx 2018-04-10 16:08:34

Owszem zgadzam się, że powinniśmy sie w czuć w rolę pracodawcy, ale pracodawca powinien się wczuć w sytuację pracownika. Bo ja na przykład mam wlasnie problemy zdrowotne przez przechodzone zapalenie pluc, poniewaz bałam się wziąć l4, bo krzywo na to patrzy pracodawca. I co mam z tego? Obniżona odporność, ciągłe choroby, uszkodzone płuca, a teraz sugerowanie że mam lewe zwolnienia. Nie jest to przyjemne, szczególnie gdy sie leży chorym na kolejnym antybiotyku.

stiw45 2018-01-31 09:24:32

Aktualnie nadużywanie L4 stało sie zmorą pracodawców - pracownik przychodzący w kratke do pracy z byle katarku to normalka i najczęściej dezorganizacja Firmy .Pracownicy sumienni muszą odpracowac za takie jednostki swoje nadgodziny - kosztem, właśnie własnego życia rodzinnego, w dodatku upada przez takich morale w Firmie .. Lekarze wypisują L4 na życzenie ostatnio nawet na 2 tyg w wydumane choroby , nie patrząc na konsekwencje dla pracodawcy .Wszak Państwo pracownicze teraz mamy można poleżeć w domku pograć na konsoli .U mnie dyskwalifikacja takiego pracownika .Pozdrawiam .

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.