PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Kiedy pracodawca może odwołać urlop, kiedy może go przesunąć, a kiedy skrócić

  • km
  • 22 cze 2022 16:18

Wakacje zaplanowane, walizki prawie spakowane, myślimy powoli o urlopie. Ostrożnie, bowiem na drodze do wakacyjnego wypoczynku może stanąć „szczególna potrzeba pracodawcy”. Kiedy będziemy musieli zmienić nasze plany urlopowe, w jakiej sytuacji możemy odmówić i kiedy możemy liczyć na zwrot poniesionych kosztów?

Kiedy pracodawca może odwołać urlop, kiedy może go przesunąć, a kiedy skrócić
Urlopy udzielane są zgodnie z planem urlopów ustalonym przez pracodawcę lub na podstawie indywidualnych uzgodnień (fot. Eddy Billard/Unsplash)
REKLAMA
  • Zgodnie z Kodeksem pracy wymiar urlopu wynosi 20 dni, jeżeli pracownik jest zatrudniony krócej niż 10 lat; 26 dni - jeżeli pracownik jest zatrudniony co najmniej 10 lat.
  • Przesunięcie terminu urlopu może nastąpić na wniosek pracownika, na wniosek pracodawcy, z mocy prawa.
  • Kodeks pracy zezwala pracodawcy na odwołanie pracownika z urlopu wypoczynkowego.

Urlopy udzielane są przez pracodawcę na dwa sposoby - zgodnie z planem urlopów ustalonym przez pracodawcę lub na podstawie indywidualnych uzgodnień z pracownikiem. Z tworzenia planu urlopów pracodawca jest zwolniony w dwóch przypadkach:

- jeżeli zgodę wyrazi na to zakładowa organizacja związkowa lub

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

- takiej organizacji nie ma w zakładzie pracodawcy.

Jeśli zatem pracodawca ułoży plan urlopów lub indywidualnie uzgodni datę z pracownikiem, to co do zasady termin jest dla obu stron wiążący. Ani pracownik, ani pracodawca nie mogą swobodnie zmieniać uzgodnionej daty początku i końca urlopu. Są jednak wyjątki.

Zobacz: Czy urlop może być krótszy niż 14 dni? Zależy, jakie dni weźmiemy pod uwagę

Przesunięcie urlopu na wniosek pracownika

Zmiana zaplanowanego urlopu może nastąpić w dwóch przypadkach. Po pierwsze na wniosek pracownika uzasadniony ważnymi przyczynami. Ocena, czy przyczyny podane przez pracownika są faktycznie ważne, dokonywana jest każdorazowo w odniesieniu do indywidualnej sytuacji pracownika. Praktyka pokazuje, że pracodawcy wyrażają zgodę na zmianę terminu urlopu wypoczynkowego także bez zaistnienia obiektywnie ważnej przyczyny (np. nawet z powodu załamania pogody w miejscu wypoczynku, co nie odpowiada pracownikowi).

fot. Pixabay
fot. Pixabay

Druga sytuacja to moment, w którym urlop przesuwa pracodawca. 

Przesunięcie urlopu na wniosek pracodawcy

Sytuację przesunięcia terminu urlopu przez pracodawcę reguluje art. 164 § 2 Kodeksu pracy:

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Kiedy pracodawca może odwołać urlop, kiedy może go przesunąć, a kiedy skrócić

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
REKLAMA

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA