PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Kary i nagany. Jak skutecznie zdyscyplinować pracownika

Zdarza się, że pracownicy nie przestrzegają zasad, jakie panują w danej firmie. Jak wtedy postępować z niezdyscyplinowanym pracownikiem?

Kary i nagany. Jak skutecznie zdyscyplinować pracownika
Nagana, jak każdy inny rodzaj kary, może być skuteczna tylko wtedy, gdy chcemy natychmiast przerwać jakieś groźne działanie (Fot. Shutterstock)
REKLAMA
  • Kary porządkowe mogą otrzymać pracownicy m.in. za spóźnianie się do pracy, wykonywanie w czasie pracy czynności niezwiązanych z jego obowiązkami, stawienie się do pracy w stanie nietrzeźwości lub spożywanie alkoholu w miejscu pracy.
  • Na pracownika może też zostać nałożona kara pieniężna. Za jedno przekroczenie kara może wynieść maksymalnie jednodniową pensję pracownika, a łącznie - 1/10 ustalonego wynagrodzenia.
  • Udzielając nagany, pracodawca musi pamiętać o zachowaniu wymogów formalnych - ich naruszenie może skutkować uchyleniem kary porządkowej przez sąd pracy.

Jak mówi Marta Korolczuk, trener i konsultant Lee Hecht Harrison Polska, ludzie sami się zdyscyplinują, jeśli zobaczą i odczują korzyści z odpowiedniego działania. Rolą szefa jest ich w tym wesprzeć, pokazując pożądane efekty ich pracy i ćwicząc z nimi skuteczne narzędzia.

- Współczesny, skuteczny menedżer nie jest „poganiaczem mułów", ale mistrzem i partnerem w rozwoju zawodowym pracowników. Jeśli ostatecznie trzeba zastosować karę, często wystarczy sama jej zapowiedź i odkrycie swoich emocji związanych z koniecznością sięgnięcia po nią. Zawsze daję innym szansę na poprawę, a większość pracowników z niej korzysta. Dzięki temu nie muszę stosować nagan ani nawet mieć ich w repertuarze narzędzi dyscyplinujących - komentuje Marta Korolczuk.

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Sprawa komplikuje się, gdy sytuacja notorycznie się powtarza albo gdy zachowanie pracownika może wpływać negatywnie na pracę i bezpieczeństwo innych. Wówczas pracodawca może udzielić mu nagany. Powinien jednak rozważnie używać tego narzędzia.

- Nagana, jak każdy inny rodzaj kary, może być skuteczna tylko wtedy, gdy chcemy natychmiast przerwać jakieś groźne działanie. Zakłada więc warunki, w których nie ma czasu na naukę innego zachowania, a skutki kontynuacji tego działania będą nieodwracalne i bardzo szkodliwe. W sytuacjach zawodowych nagana może być wynikiem uporczywego i rozmyślnego działania na szkodę innych czy firmy. Nie warto jej stosować w procesie uczenia się czy naprawy błędów, bo nie motywuje do zmiany i szukania alternatyw. Najczęściej powoduje za to pogorszenie relacji z pracownikiem i utratę zaufania do szefa - mówi Marta Korolczuk.

Nagana - kiedy i jak udzielić?

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Kary i nagany. Jak skutecznie zdyscyplinować pracownika

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Karmel 2021-11-18 11:53:41

    Ja dostałem naganę za brak maseczki w robocie. Zakład pracy nielegalnie zaczął sprawdzać paszporty covidowe i wszyscy bezpieczni zaszczepieni (mimo że i tak chorują i przenoszą syf tzw lepszy sort) zwolniony jest z maski. Firma zabroniła szkoleń i integracji dla gorszego sortu przez co ludzie zostali zmuszeni bo rozmawiałem z nimi o tym że gdyby nie taki szantaż w życiu by się nie zaszczepili. Nie zaszczepiłem się z powodów zdrowotnych mimo to i tak zostałem potraktowany jak śmieć.

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.