- Poseł Platformy Obywatelskiej Waldy Dzikowski upomniał się o osoby pracujące zdalnie spoza biura.
- W interpelacji skierowanej do resortu pracy pyta m.in. czy ten planuje zwolnienie z opodatkowania ekwiwalentu lub ryczałtu wypłacanego przez pracodawcę pracownikowi świadczącemu pracę w trybie pracy zdalnej?
- Szefowa resortu pracy Marlena Maląg, wyjaśnia, że poruszone w interpelacji kwestie zostały opisane w projekcie nowelizacji Kodeksu pracy, który 8 grudnia 2021 r. został skierowany do rozpatrzenia przez Stały Komitet Rady Ministrów.
- W obliczu trwającej cały czas pandemii kwestia kompleksowego uregulowania pracy zdalnej wydaje się niezwykle potrzebna. Tego typu forma pracy z pewnością będzie stawała się coraz bardziej dominująca. Dlatego tak ważne jest doprecyzowanie przepisów w wielu obszarach związanych z pracą zdalną. Przykładem mogą być kwestie podatkowe chociażby w przypadkach, kiedy pracodawca wypłaci pracownikowi rekompensatę za koszty prądu, Internetu czy innych mediów - pisze Waldy Dzikowski.
I pyta ministerstwo o następujące sprawy:
- Czy przewiduje się zwolnienie z opodatkowania ekwiwalentu lub ryczałtu wypłacanego przez pracodawcę pracownikowi świadczącemu pracę w trybie pracy zdalnej?
- Czy zakłada się wprowadzenie innych rozwiązań, które ułatwią i zachęcą pracodawców do wprowadzania pracy zdalnej?
- Czy rozważana była kwestia zmiany charakteru ulgi na Internet z obowiązującej przez dwa lata na ulgę nieograniczoną czasowo?
Czytaj też: Ulga dla klasy średniej. Jak wyliczyć kwotę i co w przypadku ciąży lub L4?
- Wreszcie, kiedy Ministerstwo przewiduje wejście w życie przepisów co do pracy zdalnej uregulowanych w Kodeksie pracy?
Odpowiedzi na te pytania udzieliła szefowa resortu pracy Marlena Maląg.
Ministerstwo przygotowało projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (UD318), mający na celu m.in. wprowadzenie na stałe pracy zdalnej do przepisów prawa pracy - wskazała.
Dokument na początku grudnia został skierowany do rozpatrzenia przez Stały Komitet Rady Ministrów.
Zwolnienie z opodatkowania
Minister przypomniała, że projekt zawiera regulację (proponowany przepis art. 6725), zgodnie z którą zapewnienie przez pracodawcę materiałów i narzędzi pracy, w tym narzędzi technicznych, niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej, pokrycie kosztów związanych z wykonywaniem pracy zdalnej przez pracownika, wypłata ekwiwalentu pieniężnego lub ryczałtu, nie będzie stanowić przychodu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
- Zgodnie bowiem z opinią Ministerstwa Finansów uzyskaną w trakcie roboczych konsultacji projektu, aby kwestia skutków podatkowych nie budziła w przyszłości wątpliwości interpretacyjnych, celowe jest wyraźne uregulowanie tej kwestii wprost w Kodeksie pracy - wyjaśnia Marlena Maląg.
Ulga na internet
Z kolei odnosząc się do kwestii dotyczącej ewentualnej zmiany charakteru ulgi na internet obowiązującej przez dwa lata na ulgę nieograniczoną czasowo uprzejmie wskazuje, iż pozostaje ona we właściwości Ministerstwa Finansów, które przypomina, że odliczeniu podlegają wydatki z tytułu użytkowania internetu, w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł. Jednocześnie limit 760 zł przysługuje odrębnie każdemu z małżonków.
Odliczeń dokonuje podatnik, który je poniósł. Kwotę poniesionych wydatków (do wysokości limitu) odlicza się od dochodu w przypadku podatników, którzy opodatkowują swoje dochody według skali podatkowej, odpowiednio od przychodu w przypadku podatników, którzy stosują ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Wysokość wydatków ustala się na podstawie dokumentu stwierdzającego ich poniesienie zawierającego co najmniej dane dotyczące kupującego, sprzedającego, przedmiot transakcji oraz kwotę zapłaty. Stosowanie ulgi internetowej jest ograniczone w czasie. Podatnik może z niej korzystać wyłącznie w kolejno po sobie następujących dwóch latach podatkowych, jeżeli w okresie poprzedzającym te lata nie stosował tego odliczenia.
Resort wskazuje, że obecnie roczna opłata z tytułu użytkowania sieci Internet jest niejednokrotnie niższa od limitu odliczenia (niższa od 760 zł). Stąd też od 2013 r. podatnicy mogą korzystać z podatkowej ulgi internetowej nie dłużej niż przez 2 kolejne lata.
Szefowa MRPS przypomina, że zmiany dotyczące pracy zdalnej weszły w życie po upływie 3 miesięcy od dnia odwołania na całym obszarze Rzeczypospolitej Polskiej obowiązującego stanu epidemii.
W praktyce oznacza to, że projektowane przepisy zaczną obowiązywać dopiero z chwilą wyczerpania obecnej możliwości polecania przez pracodawców wykonywania przez pracowników pracy zdalnej na podstawie art. 3 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, w związku z wprowadzeniem stanu epidemii.
Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

KOMENTARZE (0)