PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Jakie prawa mają pracodawcy i pracownicy w dobie koronawirusa

Organizacja pracy w dobie epidemii to wyzwanie, z jakim pracodawcy w Polsce muszą mierzyć się po raz pierwszy. Czego mogą w tym szczególnym okresie wymagać od pracowników, a do czego nie mają prawa? I jakie uprawnienia mają też sami pracownicy?
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Jakie prawa mają pracodawcy i pracownicy w dobie koronawirusa

  • Jeśli pracownik przebywał w strefie, gdzie mógł zostać zarażony koronawirusem, to pracodawca może mu nakazać świadczenie pracy zdalnej, ale nie może go wysłać na urlop.
  • Pracodawcy muszą pamiętać, że niedopuszczenie pracownika do pracy ze względu na potencjalne zarażeniem wirusem może narazić pracodawcę na zarzuty o nękanie czy wręcz stosowanie mobbingu.
  • Pracodawca może odsunąć pracownika od obowiązku wykonywania pracy, jeśli ten wykazuje objawy, które według powszechnej wiedzy mogą świadczyć o zakażeniu. Nie jest jednak uprawniony do dokonywania samodzielnie oceny stanu zdrowia pracownika.

Zgodnie z art. 207 Kodeksu pracy pracodawca jest zobowiązany chronić zdrowie i życie pracowników przez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki. Dlatego też przełożony ma m.in. prawo zapytać pracowników, czy oni sami, bądź też osoby, z którymi są w bliskim kontakcie, przebywali w regionach zagrożonych wirusem. Pytania te jednak nie powinny ingerować w prywatność pracownika.

Można nakazać pracę zdalną, ale nie można wysłać na urlop

Jeśli okaże się, że pracownik przebywał w strefie, gdzie mógł zostać zarażony koronawirusem, to pracodawca może mu nakazać świadczenie pracy zdalnej. Może również takie polecenie wydać w ramach działań prewencyjnych. Takie prawo daje mu bowiem rządowa specustawa o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych. W takiej sytuacji pracownik, będąc zobowiązanym do współdziałania z pracodawcą i przełożonymi w wypełnianiu obowiązków dotyczących zasad BHP, ma się temu poleceniu podporządkować.

Nawet jeśli pracownik przebywał w strefie zagrożonej koronawirusem, to pracodawca nie może go natomiast zobowiązać do wykorzystania urlopu wypoczynkowego. Nie może go też nie dopuścić do pracy. Państwowa Inspekcja Pracy wskazuje, iż niedopuszczenie pracownika do pracy ze względu na potencjalne zarażeniem wirusem może narazić pracodawcę na zarzutu o nękanie czy wręcz stosowanie mobbingu. Samo podejrzenie, że pracownik przebywał w regionie zagrożonym zwiększonym ryzykiem zachorowania na koronawirusa również nie jest uzasadnieniem niedopuszczenia do pracy.

To nie pracodawca bada stan zdrowia pracownika

Pracodawca może odsunąć pracownika od obowiązku wykonywania pracy, jeśli ten wykazuje objawy, które według powszechnej wiedzy mogą świadczyć o zakażeniu. W takim wypadku pracownik powinien zostać skierowany przez zakład pracy na badania lekarskie, które rozstrzygną, czy jest zdolny do pracy.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

3 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Ciekawa 2020-03-26 06:31:26

Czemu totalizator organizuje szkolenia poza miejscem wykonywania pracy w dobie koronawirusa ? Dlaczego nie zaopatruje w środki do dezynfekcji?

Agata120 2020-03-25 21:25:00

Jeśli z powodu aktualnego stanu epidemiologicznego szukają państwo zabezpieczeń mających za zadanie ochronę osób pracujących przy obsłudze klienta, warto rozważyć zainwestowanie w osłony z płyty plexi lub przyłbice bhp, by jak najbardziej zminimalizować ryzyko zarażenia. Ze swojej strony zachęcam do sprawdzenia oferty firmy maglo.com.pl

Malgosia 2020-03-25 16:33:48

Czy pracodawca może wysłać mnie na urlop 9 i 10 kwietnia pomimo że nie pracujemy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.