Jak zgłosić wypadek przy pracy w domu? Prawo tego nie ułatwia

W Polsce już co czwarty pracownik pracuje z domu, kawiarni czy dowolnego miejsca poza biurem. O wypadek nie trudno w każdym miejscu, ale czy będzie to wypadek przy pracy? Okazuje się, że prawo nie nadąża za popularnością zdalnej pracy. BHP-wcy i ubezpieczyciele mogą mieć problem.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Jak zgłosić wypadek przy pracy w domu? Prawo tego nie ułatwia

  • Rośnie popularność pracy zdalnej. Jak wynika z badania Randstad „Monitor Rynku Pracy”, obecnie co czwarty polski pracownik pracuje spoza biura.
  • Kwestia tak zwanego "home office" nie jest uregulowana w przepisach polskiego prawa. Ono nie nadąża za zmianami zachodzącymi w realnym świecie, w efekcie mamy lukę prawną - przyznaje Małgorzata Kochańska, doradca prezesa SEKA, ekspertka Koalicji Bezpieczni w Pracy.
  • Z kolei PZU przestrzega, że jeśli pracodawcy dający możliwość pracy zdalnej nie uregulują szczegółowo jej zasad w regulaminie, mogą mieć później problem.

Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że w 2017 roku 88 330 osób zostało poszkodowanych w wypadkach przy pracy, w tym 270 osób w wypadkach ze skutkiem śmiertelnym, a 671 pracowników doznało ciężkich obrażeń ciała. 

Nie znajdziemy w tym zestawieniu osobnych danych dla wypadków przy pracy, do jakich doszło w domu pracownika pracującego zdalnie. Takich informacji nie znajdziemy również w corocznym raporcie Państwowej Inspekcji Pracy. - Inspektorzy prowadzą kontrole w zakładach pracy czy też na otwartych przestrzeniach, gdzie pracownicy wykonują swoje obowiązki, jednak nie mają prawa wchodzić do domów prywatnych, gdzie najczęściej odbywa się telepraca - tłumaczy Jakub Chojnicki, dyrektor departamentu nadzoru i kontroli Państwowej Inspekcji Pracy. 

Praca z domu, a wypadek 

Tymczasem wśród osób wykonujących swoje obowiązki zawodowe z domu, temat ten budzi coraz więcej pytań. - W naszej firmie obowiązują luźne zasady, co do miejsca pracy. Szef wychodzi z założenia, że praca ma być wykonana dobrze i na czas. Skąd będziemy pracować, to rzecz mało istotna - mówi pani Aleksandra, specjalista od mediów społecznościowych,która zgłosiła się do redakcji PulsHR.pl ze swoimi wątpliwościami w tej kwestii. 

Kobieta w umowie o pracę jako miejsce wykonywania swoich obowiązków ma wskazane biuro w Warszawie. Natomiast możliwość pracy z domu opiera się na pozwoleniu ze strony szefa. - Zaczęłam się zastanawiać, co będzie, kiedy pracując z domu poparzę się kawą. Będąc w biurze z wyjaśnieniem tych wątpliwości nie ma problemu. A jak jest w domu? - pyta pani Aleksandra. Przyznaje, że problem z odpowiedzią na jej pytania mieli również BHP-owcy, których prosiła o pomoc. 

fot. shutterstock fot. shutterstock
CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.