Jak ograniczenie handlu w niedziele wpłynęło na rynek? MRPiPS odpowiada

Ministerstwo Rodziny zaznaczyło w stanowisku publikowanym 20 lutego, że "spadek liczby sklepów rozpoczął się jeszcze przed wprowadzeniem ograniczenia handlu w niedziele, dlatego nie powinien być traktowany jako efekt zmian przepisów".
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Jak ograniczenie handlu w niedziele wpłynęło na rynek? MRPiPS odpowiada

Stanowisko resortu jest związane z nasilającymi się ocenami łączącymi zamykanie sklepów z ustawą, która ograniczyła handel w siódmy dzień tygodnia. Jak pisaliśmy na PulsHR.pl, ostatnie badania opinii społecznej mają pokazywać, że Polacy są niechętni zakazowi.

Tylko 19 proc. Polaków uważa zamykanie sklepów we wszystkie niedziele za najlepsze rozwiązanie, wynika z analizy ARC Rynek i Opinia.

MRPiPS odpowiada na takie komunikaty w mediach następująco:

"Z badania przeprowadzonego przez Havas Media Group wynika, że tegoroczne zmiany w ustawie nie były dla Polaków zaskoczeniem - ponad 60 proc. ankietowanych osób poprawnie wskazało, że od stycznia ograniczenie handlu nie obowiązuje tylko w ostatnią niedzielę miesiąca. Z badania wynika również, że przyzwyczailiśmy się do nowych przepisów i zakupy planujemy z wyprzedzeniem.

Jak ograniczenie handlu w niedziele wpłynęło na rynek?

W ostatnich tygodniach światło dzienne ujrzało kilka publikacji, które wskazują, że ograniczenie niedzielnego handlu m.in. uderzyło w drobnych sklepikarzy doprowadzając do ich upadku. Zdaniem Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej analiza dostępnych danych nie pozwala na wysuwanie tak jednoznacznych wniosków."

Zakaz handlu wprowadzono stopniowo, by wpłynąć na pracowników, którzy także w niedzielę musieli przychodzić do pracy w sklepach. (fot. pixabay.com) Zakaz handlu wprowadzono stopniowo, by wpłynąć na pracowników, którzy także w niedzielę musieli przychodzić do pracy w sklepach. (fot. pixabay.com)

Mniej sklepów to tendencja szersza?

Resort minister Rafalskiej w komunikacie podkreśla, że z raportu gospodarczego Bisnode Polska wynika, że w ubiegłym roku z polskiego rynku zniknęło prawie 11 tys. małych sklepów.

"Warto jednak zauważyć, że tendencja spadkowa obserwowana jest co najmniej od dekady - w 2009 roku sklepów było blisko 372 tys. wobec ok. 260 tys. obecnie. Ubiegłoroczny spadek jest też mniejszy niż ten notowany w 2017 roku, kiedy nie obowiązywały jeszcze przepisy ograniczające handel w niedziele. Wówczas ubyło ok. 12 tys. sklepów." podkreśla ministerstwo.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.