PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Główny inspektor pracy: Kodeks pracy powinien być zmieniony

Iwona Hickiewicz, główny inspektor pracy stwierdziła, że Kodeks pracy jest aktem prawnym z innej epoki i należy się poważnie zastanowić nad jego zmianą.

  • Autor:PAP/JP
  • 4 lis 2015 10:08
Główny inspektor pracy: Kodeks pracy powinien być zmieniony
- Dzisiaj ze stosowaniem Kodeksu pracy problemy mają nie tylko strony stosunku pracy, ale także i eksperci - podkreśla Iwona Hickiewicz, główny inspektor pracy. /Fot. siprp.pl
REKLAMA

Jak mówi Hickiewicz, obowiązujący dziś Kodeks pracy to akt prawny z początku lat siedemdziesiątych, akt prawny z innej epoki, który skończył już 40 lat, bo wszedł w życie 1 stycznia 1975 roku, był nowelizowany już około 90 razy.

Rzeczywistość się zmieniła

Główny inspektor pracy dodaje, że Kodeks pracy, gdy powstawał, był naprawdę dobrym aktem prawnym.

- Natomiast dzisiaj mamy inną rzeczywistość gospodarczą, inny rodzaj przedsiębiorstw - pamiętajmy, że gros firm, które funkcjonują na naszym rynku pracy to są przede wszystkim mikroprzedsiębiorstwa i średnie przedsiębiorstwa - mówi.

Według Hickiewicz trzeba o nich myśleć, by Kodeks pracy i przepisy mu towarzyszące tak napisać, aby były zrozumiałe, jasne, przejrzyste i łatwe do egzekwowania na przykład przez Państwową Inspekcję Pracy.

- Dzisiaj ze stosowaniem Kodeksu problemy mają nie tylko strony stosunku pracy, ale także i eksperci - podkreśla.

Propozycje zmian

- Powinniśmy już bardzo poważnie dyskutować nad zmianą przepisów - ocenia szefowa PIP. - Parę ładnych lat temu zastanawiała się nad tym Komisja Kodyfikacyjna Prawa Pracy powołana w 2002 roku. Komisja przez cztery lata pracowała i przygotowała nowy kodeks indywidualnych i zbiorowych stosunków pracy.

- Te projekty powstały i po jakimś czasie zostały zamieszczone na stronie ministerstwa pracy. Można się z nimi zapoznać, natomiast nie przeszły one do dalszej debaty publicznej, nie zostały poddane dalszym pracom legislacyjnym. Sami autorzy tych projektów, najwybitniejsi profesorowie prawa pracy mówią, że minęła dekada i wiele rozwiązań, które tam zaproponowali trochę się już zdezaktualizowało - podkreśla Hickiewicz.

Komisja Kodyfikacyjna Prawa Pracy została powołana w 2002 r. przez premiera Leszka Millera, z inicjatywy ministra pracy i polityki społecznej Jerzego Hausnera.

Jak czytamy na stronie resortu pracy, komisja była zespołem niezależnych ekspertów realizującym własną wizję kodyfikacji stosunków pracy. W jej skład wchodzili m.in.: prof. Michał Seweryński - przewodniczący (do września 2003 r . przewodniczącym komisji był prof. Tadeusz Zieliński), prof. Ludwik Florek, prof. Grzegorz Goździewicz, prof. Zbigniew Hajn, prof. Walerian Sanetra, prof. Barbara Wagner, prof. Jan Wojtyła, prof. Jerzy Wratny, prof. Teresa Liszcz.

Komisja zakończyła prace w październiku 2006 r.

PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Główny inspektor pracy: Kodeks pracy powinien być zmieniony

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Redakcja poleca

  • PARTNER SERWISU partner portalu

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.