Pracodawca może zwolnić pracownika, do którego stracił zaufanie. Musi jednak w odpowiedni sposób uzasadnić swoją decyzję. W przeciwnym razie sąd pracy może podważyć zasadność zwolnienia.

Zgodnie z Kodeksem pracy pracodawca może rozwiązać za wypowiedzeniem każdą umowę o pracę zawartą z pracownikiem, czyli umowę na czas nieokreślony, określony i na okres próbny. O rozwiązaniu umowy o pracę w tym trybie należy poinformować pracownika, składając mu pisemne oświadczenie.
Czytaj też: Za porozumieniem stron czy z okresem wypowiedzenia? Które rozwiązanie umowy o pracę jest korzystniejsze
Co ważne, w przypadku umowy na czas nieokreślony, w oświadczeniu pracodawca musi wskazać powód rozwiązania umowy. W pozostałych przypadkach nie ma takiego obowiązku.
Powody wypowiedzenia umowy
Zgodnie z przepisami, a także orzecznictwem Sądu Najwyższego, firma musi mieć konkretny i rzeczywisty powód, uzasadniający rozwiązanie umowy o pracę. Przyczyny nie zostały określone w przepisach - mogą dotyczyć zarówno pracownika, jak i pracodawcy.
Wśród przyczyn uznanych w orzecznictwie za uzasadniające rozwiązanie umowy o pracę są m.in.:
- nadużycie zaufania związane z określonym zachowaniem pracownika (zwłaszcza gdy jest zatrudniony na stanowisku kierowniczym);
- dezorganizacja pracy z powodu długotrwałej nieobecności pracownika;
- prowadzenie działalności konkurencyjnej także wtedy, gdy strony nie zawarły umowy zakazującej takiej działalności;
- odmowa podpisania przez pracownika umowy o zakazie konkurencji;
- likwidacja stanowiska pracy;
- zmniejszanie stanu zatrudnienia.
Szczegółowe wyjaśnienia
Bardzo ważne jest, aby w oświadczeniu pracodawca wyjaśnił, jakie okoliczności i wydarzenia spowodowały, że umowa pracownika jest rozwiązywana. Zatrudniony powinien wiedzieć, jakie zarzuty pod jego adresem ma szef. Dlaczego? Ponieważ w ewentualnym postępowaniu sądowym sąd będzie badał, czy przyczyna była przedstawiona w sposób zrozumiały dla pracownika.
Czytaj też: Wypowiedzenie - kiedy się zaczyna, jak je liczyć, czy może być krótsze?
Nie wystarczy w oświadczeniu wyjaśnić, że pracodawca stracił zaufanie do pracownika - będzie to niewystarczający powód. Potrzebne są szczegóły. Przykładowo szef nie może już ufać zatrudnionemu, ponieważ ten fałszował dokumentację albo nieprawidłowo rozliczał powierzone mu mienie.


KOMENTARZE (0)