Europejski Urząd ds. Pracy coraz bliżej

Urząd z siedzibą na Słowacji ruszy jeszcze w tym roku, choć w pełni ma funkcjonować za cztery lata. Jednak już teraz wiadomo, że jednym z głównych obszarów jego działań będą transport i usługi logistyczne.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Europejski Urząd ds. Pracy coraz bliżej

Europejski Urząd ds. Pracy (EUP) to krok w kierunku egzekwowania nowego prawa dotyczącego pracowników delegowanych, w tym między innymi kierowców zawodowych. W czerwcu dowiedzieliśmy się, że jego siedziba będzie w stolica Słowacji.

Imponujące pieniądze na start

Instytucja ma dysponować znaczącym budżetem. Oddano jej do dyspozycji ponad 50 milionów euro. Pracować w niej będzie 140 urzędników a pełnię swoich zadań ma wykonywać od 2023 r.

Celem ogólnym organizacji jest wsparcie obywateli Unii w rozumieniu i przestrzeganiu praw i obowiązków w zakresie mobilności pracowników. Jednak w praktyce szczególnym zainteresowaniem unijnych inspektorów będzie objęty między innymi czas pracy i płaca kierujących ciężarówkami.

Według szacunków Komisji Europejskiej (KE) codziennie ponad dwa miliony osób przekracza granice państw Wspólnoty w ramach międzynarodowego transportu drogowego. Wielu z nich to Polacy pracujący w transporcie. Jest kogo kontrolować. A gdy pakiet mobilności wejdzie w życie, przepisy o pracownikach delegowanych będą numerem jeden na liście wielu inspekcji krajów starej Unii.

Czytaj też: Unia wolności gospodarczej? Nie dla polskich przewoźników

16 milionów - aż tyle osób w Europie żyje i pracuje w innym państwie niż rodzime. Ponadto, według szacunków KE, 1,7 miliona osób każdego dnia dojeżdża do pracy poza granicami kraju, w którym przebywa na co dzień.

W samej Polsce, to dane GUS, na obczyźnie przebywa obecnie 2 miliony 121 tysięcy Polaków. Większość z nich jest w Wielkiej Brytania (około 790 tysięcy osób), w Niemczech (ok. 700 tys.), w Holandii (120 tys.) oraz Irlandii (110 tys.).

Według badania "Praca za granicą. Pracuj w Unii", Polacy najczęściej zatrudnieni są w budownictwie, przy wykańczaniu wnętrz, elektryce czy hydraulice. Są również operatorami maszyn budowlanych. Polska przoduje również pod kątem wysyłania swoich pracowników do innych miejsc Wspólnoty w charakterze kierowców. Tu jednak pojawia się problem z definicją pracownika delegowanego.

Kierowcy na specjalnym miejscu w całej tej układance

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.