E-akta coraz bliżej. "Okres przejściowy nie będzie łatwy dla działów kadrowych"

Niespełna miesiąc został pracodawcom na przygotowanie się do rewolucji w przechowywaniu dokumentów pracowników. Wraz z 2019 rokiem w życie wejdą dwa ważne dokumenty -  rozporządzenie w sprawie dokumentacji pracowniczej oraz nowelizacja Kodeksu pracy, która wprowadza m.in. e-akta i skraca czas przechowywania dokumentów.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

E-akta coraz bliżej. "Okres przejściowy nie będzie łatwy dla działów kadrowych"

  • Zmiany dotyczące dokumentacji pracowników dotyczą trzech kluczowych obszarów: e-akt, skrócenia czasu przechowywania dokumentacji oraz zmian zakresu przechowywania dokumentacji. 
  • Najczęściej zadawane przez pracodawców pytania dotyczą wątpliwości związanych z pracownikami, którym na początku 2019 roku kończy się umowa o pracę na czas określony. Natomiast kolejna umowa zostanie zawarta w 2019 roku.
  • - Okres przejściowy dla pracowników działów kadr i płac nie będzie łatwy - przyznaje Robert Lisicki, dyrektor departamentu pracy, dialogu i spraw społecznych Konfederacji Lewiatan.

Zmiany - szczególnie elektronizacja i skrócenie czasu przechowywania dokumentów - wśród pracodawców zostały odebrane bardzo pozytywnie. Jednak analiza niektórych zapisów zmian nadal sprawia im sporo kłopotów.

Od stycznia 2019 wejdzie w życie nowelizacja Kodeksu pracy umożliwiająca prowadzenie i przechowywanie dokumentacji w formie elektronicznej. Ponadto w tym dokumencie została zapisana zmiana dotycząca skrócenia z 50 do 10 lat czasu przechowywania dokumentów pracowniczych. 

Czytaj więcej: Zatrudnienie i wynagrodzenia w górę. Gdzie najbardziej?

Równocześnie poza sposobem prowadzenia dokumentacji zmieni się jej zakres. Bowiem 1 stycznia 2019 r. w życie wejdzie rozporządzenie, które zmieni dokumenty pracownicze. Będą się one składały z rozbudowanych akt osobowych pracowników (mają się składać nie z trzech, a z czterech części - część A dotyczyć ma etapu ubiegania się o zatrudnienie, część B nawiązania stosunku pracy i przebiegu zatrudnienia, kwestie dotyczące ponoszenia przez pracownika odpowiedzialności porządkowej lub odpowiedzialności określonej w odrębnych przepisach miałyby się znaleźć w części C, zaś etap ustania stosunku pracy zawarty byłby w części D akt osobowych - przyp. red).

Co więcej, rozporządzenie wprowadza nowe wytyczne dotyczące dokumentacji związanej z urlopem wypoczynkowym, które również trzeba będzie przechowywać przez 10 lat. Do tej pory przechowywało się je krócej. W efekcie po zmianach oprócz ewidencji czasu pracy, będziemy mieli dodatkową dokumentację odrębną dla każdego pracownika związaną z urlopem wypoczynkowym.

Łatwo nie będzie

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

1 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

M 2018-12-06 07:09:14

Debile tworzą debilne przepisy

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.