PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Dyskryminacja w zatrudnieniu w czasach koronawirusa

Nieprzemyślane wprowadzenie systemu pracy zdalnej dla części pracowników i pozostawienie pozostałych na dotychczasowych stanowiskach pracy może być w konsekwencji sporym problemem dla pracodawcy. Jak się okazuje, taka sytuacja może doprowadzić do zjawiska dyskryminacji w rozumieniu prawnym.

  • Karolina Markowska
    KM
  • 24 mar 2020 11:25
Dyskryminacja w zatrudnieniu w czasach koronawirusa
Praca zdalna pozwala ograniczać lub znacznie zmniejszać rozprzestrzeniania się wirusa (fot. Shutterstock)
REKLAMA
  • Pracodawcy w związku z sytuacją epidemiologiczną podejmują różne decyzje  zabezpieczające swoich pracowników.
  • Wielu z nich, wykorzystując uregulowania, jakie wprowadziła ustawa o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, podjęła decyzję o wprowadzeniu pracy zdalnej.
  • Takie rozwiązanie pozwala ograniczać lub znacznie zmniejszać rozprzestrzeniania się wirusa.

Wprowadzając prace zdalną istotne jest to, by w momencie dokonywania decyzji organizacyjnych, pracodawcy mieli na uwadze przepisy dotyczące zakazu dyskryminacji w miejscu pracy.

Kodeks Pracy mówi jasno: pracownicy powinni być równo traktowani w zakresie warunków zatrudnienia bez względu na ich cechy indywidualne. Katalog cech stanowiących przyczynę dyskryminacji jest bardzo szeroki. Najczęściej mówi o dyskryminacji wynikającej z płci, wieku, przekonań politycznych czy orientacji seksualnej.

Przeczytaj: 88 proc. firm wykorzystuje pracę zdalną w czasie pandemii

Jednak jak podkreśla mecenas Andrzej Wilk z kancelarii Chałas i Wspólnicy, dowolne delegowanie pracowników do pracy zdalnej w dobie koronawirusa, na podstawie niejasnych kryteriów, może być także postrzegane jako dyskryminacja.

- Praca powinna być organizowana w sposób zapewniający rotacyjność oraz sprawiedliwe obciążenie obowiązkami wszystkich pracowników. Nie może być tak, iż tylko niektórzy pracownicy znajdujący się w tej samej sytuacji są w sposób nieuzasadniony narażani lub bardziej narażani na ryzyko zakażenia wirusem - podkreśla.

Ważny wybór pracowników

Wybór pracowników, którzy będą pracowali zdalnie, powinien opierać się o kryteria obiektywne, konkretne, zrozumiałe dla pracowników i uzasadnione w tej szczególnej sytuacji.  

Pod uwagę mogą być tu brane takie kwestie jak dojazd do pracy, czynniki ryzyka czy obiektywna możliwość wykonywania pracy zdalnej. Wybór pracowników może opierać się także na ich dobrowolnym zgłoszeniu chęci do pracy w biurze.

Należy pamiętać o jeszcze jednej kwestii. W sytuacji pracy zdalnej, nie powinny mieć miejsca sytuacje, w których tylko kadra managerska ma prawo pracować zdalnie, podczas gdy szeregowi pracownicy są zmuszani do przychodzenia do biura. Niedopuszczalna jest również sytuacja odwrotna.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (2)

Do artykułu: Dyskryminacja w zatrudnieniu w czasach koronawirusa

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Aneta_23 2020-03-25 21:27:46

    Jeśli z powodu aktualnego stanu epidemiologicznego szukają państwo zabezpieczeń mających za zadanie ochronę osób pracujących przy obsłudze klienta, warto rozważyć zainwestowanie w osłony z płyty plexi lub przyłbice bhp, by jak najbardziej zminimalizować ryzyko zarażenia. Ze swojej strony zachęcam do sprawdzenia oferty firmy maglo.com.pl

  • MiKo 2020-03-25 13:27:29

    zawsze po stronie pracownika, praca zdalna nie na własnym komputerze bo to koszt, ale przecież pracownik oszczędza chociażby na kosztach dojazdu do pracy, potrzebny zdrowy rozsądek i kompromis, coś za coś !

Redakcja poleca

  • PARTNER SERWISU partner portalu

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.