PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Czy pracodawca może wpływać na aktywność pracownika w social media?


W polskich przepisach brakuje szczególnych uregulowań, które określałyby zasady korzystania z portali społecznościowych przez pracowników. Nie oznacza to jednak, że pracodawca nie może w żaden sposób wpływać na aktywność pracowników w tej sferze.

  • Autor:MIW
  • 2 lut 2018 10:40
Czy pracodawca może wpływać na aktywność pracownika w social media?
Pracodawca może zakazać pracownikom ujawniania na kontach prywatnych informacji poufnych (fot. Pixabay.com)
REKLAMA

• Formalnie szef nie może nakazać pracownikom założenia pod własnym imieniem i nazwiskiem konta w mediach społecznościowych i aktywnego używania go do promowania działalności pracodawcy w prywatnych postach.

• Zarządzający firmą może tego wymagać od pracowników zajmujących się polityką informacyjną lub działalnością marketingową firmy (mówimy na przykład o pracownikach działu marketingu czy działu PR).

• W przypadku pozostałych zatrudnionych zwierzchnik może jedynie zachęcać ich do używania kont prywatnych w celach promocyjnych pracodawcy.

Jeśli idzie o pracowników działu marketingu czy PR, konto w mediach społecznościowych jest doskonałym narzędziem pracy umożliwiającym budowanie profesjonalnego profilu pracodawcy (np. poprzez zamieszczanie komentarzy, udostępnianie określonych treści lub śledzenie informacji na temat pracodawcy publikowanych w sieci).

Jak jednak podkreślają eksperci z firmy Deloitte, pracodawca nie powinien ingerować w większość treści zamieszczanych na prywatnych kontach pracowników. Z drugiej strony jednak jeżeli pracownik na swoim profilu publikuje informację o pracodawcy (na przykład określając zajmowane w organizacji stanowisko), musi liczyć się z tym, że niektóre z jego prywatnych wypowiedzi mogą być odbierane jako wypowiedzi jego pracodawcy (albo co najmniej jako wypowiedzi przez pracodawcę akceptowane). Jeżeli takie wypowiedzi mogą obiektywnie szkodzić wizerunkowi pracodawcy (np. z uwagi na naruszenie przepisów prawa, zasad współżycia społecznego lub dobrego wychowania), wówczas ma on prawo chronić swój wizerunek i ingerować w aktywność pracownika w internecie – także poprzez interwencję na jego prywatnym profilu (komentarz, sprostowanie, itp.). Co więcej, pracownik musi liczyć się z tym, że skutkiem takiego wpisu mogą być konsekwencje służbowe. Pracodawca może bowiem podjąć decyzję o ukaraniu pracownika, a w skrajnych przypadkach nawet o rozwiązaniu z nim umowy o pracę, jeżeli aktywność pracownika w mediach społecznościowych negatywnie wpływa na wizerunek pracodawcy.

Eksperci Deloitte podkreślają, że pracodawca może oczekiwać, aby aktywność pracownika w mediach społecznościowych nie tylko nie stawiała pracodawcy w negatywnym świetle ze względu na kontrowersyjne wypowiedzi na tematy społeczne, polityczne lub obyczajowe albo łączyła pracodawcy z niechcianymi inicjatywami, ale także, iż nie będzie wprost sprzeczna z interesem tegoż pracodawcy. Mówiąc wprost zwierzchnik może wymagać, aby pracownik na profilu, gdzie jest ujawniona informacja o firmie, powstrzymał się od „lajkowania”, udostępniania informacji czy wręcz promowania inicjatyw lub wydarzeń marketingowych konkurencji. Może to dotyczyć również oceniania działalności klientów, kontrahentów lub innych pracowników.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

Słowa kluczowe

Więcej

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Czy pracodawca może wpływać na aktywność pracownika w social media?

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Redakcja poleca

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.