PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Czy można kazać przychodzić do pracy w szpilkach? Afera w Londynie rodzi pytania o Polskę

Głośno ostatnio zrobiło się o sprawie 27-letniej recepcjonistki zatrudnionej w PwC w Londynie, której szef kazał przychodzić do pracy w szpilkach. Ta się na to nie zgodziła - została wyśmiana i zwolniona. A jak jest w Polsce? Czy pracodawca może wymagać od pracownicy przychodzenia do pracy w szpilkach? Zapytaliśmy o to eksperta.

  • Autor: jm
  • 27 sty 2017 10:07
Czy można kazać przychodzić do pracy w szpilkach? Afera w Londynie rodzi pytania o Polskę
Szpilki w pracy - czy pracodawca może zmusić pracownicę do ich noszenia? (fot. pixabay)
REKLAMA

Jak wyjaśnia nam Katarzyna Dobkowska, radca prawny z kancelarii Raczkowski Paruch, jednym z podstawowych obowiązków, a zarazem uprawnień pracodawcy jest organizowanie pracy pracowników, w tym określanie zakresu ich obowiązków i sposobu wykonywania obowiązków. Pracodawca ma także prawo do wydawania pracownikom poleceń i dopóki są one zgodne z prawem, nie zmierzają do szykanowania pracowników, nie stanowią ich nękania, są oni obowiązani stosować się do wytycznych pracodawcy.

Czytaj też: Dress code: Maja Sablewska radzi jak się ubierać do pracy

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Dlatego też, jak najbardziej pracodawca może wymagać od swoich pracowników odpowiedniego wyglądu, dostosowanego do charakteru ich pracy i zapewniającego realizację celów pracodawcy (w których to celach zatrudnia pracowników) w optymalny sposób.

- W praktyce, w bardzo wielu zakładach pracy, zwłaszcza tych, w których pracownicy mają kontakt z klientami czy gośćmi pracodawcy, obowiązują tzw. dress codes czyli zasady dotyczące wyglądu i ubioru pracowników w pracy. Przepisy prawa pracy nie regulują sposobu, w jaki te zasady powinny być określane lub w jaki sposób powinny być wprowadzane - mówi Dobkowska.

Czytaj też: Męski dress code. Jaki garnitur, jaka koszula, jakie buty?

- Myślę, że odpowiednim sposobem określenia takich zasad jest ich umieszczenie w regulaminie pracy, który ustala organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracowników. Może to być załącznik do regulaminu pracy, ale zasady te mogą także znaleźć się w jego treści. Ponieważ określenie zasad związanych z wyglądem i ubiorem pracowników nie jest obowiązkowym elementem regulaminu pracy, to można także określić je w odrębnej regulacji wewnętrznej, którą można nazwać dowolnie, np. regulaminem, polityką czy po prostu „dress code" - wyjaśnia Dobkowska i jak podkreśla: - Pracownica będzie musiała się do takich wytycznych dostosować.

PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Czy można kazać przychodzić do pracy w szpilkach? Afera w Londynie rodzi pytania o Polskę

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Joanna 2017-02-07 22:51:04

    Naprawdę? Pracodawca ma prawo jednostronnie zmusić pracownicę do szkodzenia sobie na zdrowiu, bo ma takie widzimisię i umieścił je w jakimś "dress code"? W majestacie prawa? p.s. rozumiem, że istnieją prace w warunkach szkodliwych dla zdrowia, bo proces technologiczny tego wymaga. Ale na Hadesa, chodzenie w szpilkach w żadnej, ale to żadnej pracy nie jest niezbędne. Nawet prostytutka może z powodzeniem wykonywać swoje obowiązki w balerinkach.

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.