Czy laptop albo tablet to "monitor ekranowy"? Co z dofinansowaniem na okulary?

Czy laptop może służyć w biurze jako komputer do pracy przez 8 godzin dziennie? Teoretycznie może i w praktyce najczęściej służy, bo w większości firm urządzenie to wyparło komputery stacjonarne. Pytanie jak korzystanie z laptopów w pracy ma się do przepisów BHP. Czy pracownik może liczyć na dofinansowanie zakupu okularów? I co z tabletami?
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Czy laptop albo tablet to "monitor ekranowy"? Co z dofinansowaniem na okulary?

PODZIEL SIĘ


Autor: AKC

9 maj 2018 12:00


  • Czy pracodawca może odmówić pracownikowi dofinansowania zakupu okularów, zasłaniając się starym rozporządzeniem?
  • W przepisach z 1998 r. określenia "laptop" nie ma, ale jak zgodnie twierdzą specjaliści, to również ekran komputerowy i dofinansowanie jak najbardziej się należy. 
  • Jak sprawa ma się z tabletami, które przecież także mają ekrany? To już bardziej skomplikowane. 

W myśl obowiązujących przepisów Bezpieczeństwa Higieny Pracy pracodawca jest zobowiązany organizować stanowisko pracy z monitorem ekranowym w taki sposób, aby spełniało ono nie tylko minimalne wymagania BHP, ale również ergonomii. Problem polega na tym, że praca z laptopem takich wymagań nie spełnia.

– Pracodawcy coraz częściej decydują się na zakup laptopów i to wydaje się naturalne – pracownicy przygotowują w domach prezentacje, jeżdżą do klientów itp. Zgodnie z przepisami BHP w miejscu pracy pracownik powinien mieć takie stanowisko pracy prawie takie samo jak dla monitora stacjonarnego. Według mnie przy ekranach mniejszych niż 15 cali powinien być dodatkowy monitor, klawiatura, mysz i podstawka do laptopa, żeby ekran był na równi z drugim. Takie dwuekranowe stanowisko zasady ergonomii jak najbardziej spełnia – mówi dr Zbigniew Jóźwiak z Zakładu Fizjologii Pracy i Ergonomii Instytutu Medycyny Pracy w Łodzi. – Tak jest w teorii, ale niestety w praktyce wiemy, jak to wygląda. Laptopy są stawiane na biurku i ludzie garbią się nad nimi godzinami – przyznaje. 

Zdaniem Jóźwiaka, przepisy – mimo że mają 20 lat i nie zawierają słowa "laptop" – do tego urządzenia jak najbardziej się przystają.

– Jeżeli ktoś czyta rozporządzenie i twierdzi, że nie dotyczy ono laptopów, to znaczy, że nie przeczytał go do końca. Paragraf 3. w punkcie 4. mówi, że przepisów rozporządzenia nie stosuje się do systemów przenośnych, czyli można wnioskować, że dotyczy to laptopów. Ale jest tam druga część – "nie przeznaczonych do użytkowania na danym stanowisku pracy". Sytuacja wygląda zatem następująco: jeśli pracodawca kupuje laptopa pracownikowi, a ten przygotowuje w domu prezentację lub jedzie ze sprzętem do klienta, to korzysta z niego na danym stanowisku pracy. To jest moja interpretacja i do tej pory nikt mi nie zarzucił, że jest błędna, a już w paru miejscach ją prezentowałem. Również Państwowa Inspekcja Pracy nie zgłaszała do niej zastrzeżeń – mówi Jóźwiak.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC

REKLAMA

1 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Witold 2018-05-09 14:44:18

Proponuje, aby skonsultować stanowisko specjalistów bhp i medycyny pracy ze służbami skarbowymi. Skarbowcy maja jedno zdanie - przepisy rozporządzenia nie odnoszą sie do laptopów, tabletów i szkieł kontaktowych. Boleśnie przekonali sie o tym niektórzy pracodawcy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.