PARTNERZY PORTALU

Czy inspektorzy pracy naprawdę będą "wizytować" domy osób pracujących zdalnie?

Jesteśmy urzędem stojącym na straży bezpieczeństwa i higieny pracy, w związku z tym po prostu nie chcemy się zgodzić na stworzenie jednego, uniwersalnego wzorca oceny ryzyka zawodowego dla pracy zdalnej świadczonej w domu. Ale nie oznacza to wcale kontroli poprzez wchodzenie inspektora do domu pracownika - powiedziała PulsHR.pl Katarzyna Łażewska-Hrycko, główny inspektor pracy.

Czy inspektorzy pracy naprawdę będą "wizytować" domy osób pracujących zdalnie?
PIP ocenia, że praca zdalna będzie związana z pracą przy komputerach czy laptopach (fot. Shutterstock)
REKLAMA
  • Państwowa Inspekcja Pracy (PIP) nie zamierza zmuszać pracodawców do wizytowania zdalnego miejsca pracy swoich pracowników w domu.
  • Przepisy normujące pracę zdalną mają szansę wejść w życie już w styczniu.
  • Pracodawcy będą mieli dwa miesiące na przygotowanie się do nowych rozwiązań.

- Oceniamy, że osoby świadczące pracę zdalną najczęściej pracują przy monitorach czy to komputerów stacjonarnych, czy laptopów. Nieodpowiednio przystosowane stanowisko pracy wiąże się chociażby z nadmiernym obciążeniem układu mięśniowo-szkieletowego. Zależy nam więc na tym, by ocena ryzyka zawodowego powstawała na podstawie realnych przesłanek, czyli opisu tego konkretnego miejsca pracy. Podkreślam z całą stanowczością, że nie oznacza to wcale kontroli poprzez wchodzenie inspektora do domu pracownika. Po prostu chcemy, aby ocena ryzyka zawodowego została dostosowana do rzeczywistych warunków pracy, a nie była uniwersalna dla każdego środowiska - wyjaśniła Katarzyna Łażewska-Hrycko.

Główna inspektor pracy odniosła się w ten sposób do medialnych spekulacji, jakoby Państwowa Inspekcja Pracy, wnioskując o regulacje związane z bezpieczeństwem i higieną pracy w zakresie oceny ryzyka zawodowego, chciała zmusić pracodawców do wizytowania domów i mieszkań pracowników.

Wypowiedź ta ma związek z nowelizację Kodeksu pracy, której celem jest uregulowanie kwestii pracy zdalnej oraz wprowadzenie kontroli trzeźwości pracownika. Na jej podstawie pracodawca ma mieć nie tylko obowiązek zapewnienia materiałów i narzędzi do wykonywania pracy zdalnej oraz pokrycia kosztów związanych z jej wykonywaniem, ale i wprowadza możliwość przeprowadzania kontroli wykonywania pracy zdalnej przez pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy lub przestrzegania wymogów dotyczących ochrony danych i informacji.   

Nowelizacja jest oczekiwana

W ocenie Katarzyny Łażewskiej-Hrycko nowe przepisy regulujące zasady pracy zdalnej są oczekiwane i to zarówno przez przedsiębiorców, jak i pracowników. Dlatego powinny zacząć obowiązywać jak najszybciej.

- Dla pracodawców niezwykle ważne jest doprecyzowanie kwestii dotyczących większej dopuszczalności pracy w tym trybie, natomiast dla pracowników istotną rolę odgrywa chociażby kwestia rozliczenia kosztów pracy i świadczenia pracy - podkreśla.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Czy inspektorzy pracy naprawdę będą "wizytować" domy osób pracujących zdalnie?

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
REKLAMA

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA