PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Co z bezpieczeństwem podczas pracy z domu? Posłanka pisze do ministra

Posłanka Lewicy Katarzyna Kotula pisze do Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii w sprawie narzędzi umożliwiających przeprowadzenie kontroli przez Państwową Inspekcję Pracy w miejscu wykonywania pracy zdalnej.

  • Autor: KDS
  • 13 kwi 2021 15:29
Co z bezpieczeństwem podczas pracy z domu? Posłanka pisze do ministra
Z danych Państwowej Inspekcji Pracy wynika, że od 1 marca do 31 grudnia 2020 r. zgłoszono do niej 6 wypadków, do których doszło podczas wykonywania pracy zdalnej (Fot. Shutterstock)
REKLAMA

Z danych Państwowej Inspekcji Pracy wynika, że od 1 marca do 31 grudnia 2020 r. zgłoszono do niej 6 wypadków, do których doszło podczas wykonywania pracy zdalnej. Wszystkie zostały uznane za wypadki przy pracy. W trzech przypadkach osoby zmarły. 

Zgodnie z informacjami uzyskanymi od zgłaszających w dwóch wypadkach poszkodowani doznali ciężkich obrażeń ciała, trzy osoby zmarły, a jeden poszkodowany doznał lekkich obrażeń ciała.

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

- Trzy wypadki noszą charakter nagłych przypadków medycznych – doszło do zasłabnięcia pracowników, a następnie śmierci. Kolejny wypadek związany był z przygotowaniem posiłku (doszło do poważnego przecięcia palców z uszkodzeniem ścięgien i nerwów). Do pozostałych wypadków doszło podczas korzystania z toalety (w wyniku upadku i uderzenia doszło do pęknięcia gałki ocznej) oraz na drodze publicznej podczas przemieszczania się pracownika do siedziby firmy po sprzęt służbowy - informował kilka tygodni temu PulsHR.pl PIP.

Czytaj więcej: Praca zdalna w Kodeksie pracy. Kiedy będą nowe przepisy?

Dane te stały się dla posłanki Lewicy impulsem do złożenia w resorcie pracy interpelacji w sprawie bezpieczeństwa pracy zdalnej. 

- Jak podkreśla PIP, inspekcja nie może prowadzić kontroli w prywatnych mieszkaniach, a to stanowi poważną barierę przy badaniu przyczyny wypadku oraz kwestii związanych z przestrzeganiem zasad BHP - pisze Katarzyna Kotula.

Jak dodaje, PIP jako instytucja kontrolna potrzebuje precyzyjnych przepisów w zakresie pracy zdalnej. A jej zdaniem obecnie nie ma właściwych w tym względzie przepisów, co skutkuje brakiem podstaw do tego, by prowadzić czynności kontrolne w prywatnych domach pracowników.

- To bardzo duża przeszkoda przy badaniu wypadków związanych z pracą zdalną, jak również przy ocenie przestrzegania warunków BHP - wskazuje autorka interpelacji, i pyta resort pracy o to, czy i jakie regulacje prawne przewiduje wprowadzić w celu umożliwienia przeprowadzenia kontroli praz PIP w miejscu wykonywania pracy zdalnej – w tym w miejscu zamieszkania pracownika oraz, czy i jakie regulacje prawne przewiduje wprowadzić ministerstwo w celu zapewnienia przestrzegania Kodeksu pracy podczas wykonywania pracy zdalnej.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Co z bezpieczeństwem podczas pracy z domu? Posłanka pisze do ministra

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.