PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Ciemne chmury nad rynkiem transportowym. Tylko duzi przetrwają?

  • Autor: MG
  • 25 wrz 2019 8:38

- Konsolidacja w branży jest nieunikniona. Pozycja dużych firm będzie się wzmacniać, natomiast małe, mniej efektywne będą miały coraz więcej trudności z utrzymaniem się na rynku - mówi Bartosz Toczony, dyrektor departamentu sektorów strategicznych, Santander Bank Polska

Ciemne chmury nad rynkiem transportowym. Tylko duzi przetrwają?
Przedsiębiorcy będą musieli zmierzyć się z przeszkodami w transporcie w najbliższych latach (Fot. Pixabay)
REKLAMA

Puls Biznesu opisuje raport „Transport przyszłości. Raport o perspektywach rozwoju transportu drogowego w latach 2020-2030”, przygotowanego przez PwC we współpracy ze Związkiem Pracodawców Transport i Logistyka Polska (TLP).

Raport przygotowany przez PwC i TLP przestrzega o perspektywie kondycji transportu w latach 2020-2030, w tle konsekwencje dzisiejszych postanowień europejskiego Pakietu Mobilności, postępująca digitalizacja i wielokulturowość kadr.

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Prezes TLP, cytowany przez redakcję, opiniuje polską kondycję w transporcie na przestrzeni dekady, ta – podobnie jak kondycja ogólnoeuropejska – była silna i ekspansywna. Ma się to jednak zmienić.

- W ostatniej dekadzie można było zauważyć dynamiczny wzrost branży transportowej, zarówno na rynku krajowym, jak i na rynkach europejskich. Jednak zmiany na polskim rynku pracy oraz bariery administracyjno-prawne wprowadzane w wielu państwach UE spowodowały, że nasza przewaga, oparta jeszcze do niedawna na kosztach pracy, została zniwelowana - zaznacza Maciej Wroński, prezes TLP.

Autorzy mówią też o zgubnych konsekwencjach Pakietu Mobilności – to m.in. zwiększenie kosztów sieci transportowych, spadek przychodów związany z ograniczeniem dostępu do rynku oraz przesunięcie usług polskich przewoźników z rynków UE na rynek polski.

Eksperci zwracają uwagę, że zmniejszenie pracy przewozowej w usługach transportu międzynarodowego np. o 20 proc. oznaczałoby zmniejszenie całkowitej pracy przewozowej realizowanej przez polskich przewoźników o blisko 13 proc. Praca realizowana przez polskich przedsiębiorców w przewozach zagranicznych stanowi aż 64 proc. ich całkowitej pracy - większa część ich działalności jest zagrożona przez zmiany prawa.

Pogłębić ma się niedobór wykwalifikowanej kadry – według danych - w 2022 r. może osiągnąć poziom nawet 200 tys. kierowców (20 proc. popytu na pracę). Autonomiczne rozwiązania pomogą, ale nie wypełnią luki, a przynajmniej nie tak szybko.

Swoją receptę podaje też cytowany przez redakcję Pulsu Biznesu dyrektor departamentu w Santander Bank Polska.

- Konsolidacja w branży jest nieunikniona. Pozycja dużych firm będzie się wzmacniać, natomiast małe, mniej efektywne będą miały coraz więcej trudności z utrzymaniem się na rynku - mówi dla dziennika Bartosz Toczony, dyrektor departamentu sektorów strategicznych, Santander Bank Polska - Odpowiedzią mniejszych przedsiębiorstw na wyzwania sektorowe może być próba zmniejszenia kosztów, np. poprzez zrzeszanie się w grupy zakupowe, lub specjalizacja w niszach, co pozwoli generować wyższe marże - dodaje.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

Słowa kluczowe

Więcej

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Ciemne chmury nad rynkiem transportowym. Tylko duzi przetrwają?

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
REKLAMA

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA