PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Business Centre Club o reformie KPC: Nie chcemy regulacji, tylko lepszego zarządzania

Business Centre Club przeanalizował projekt nowelizacji Kodeksu postępowania cywilnego. Zdaniem ekspertów problemy w postępowaniu cywilnym z reguły nie polegają na niedostatecznych regulacjach, ale raczej na problemach organizacyjnych.

  • Autor:JP
  • 21 gru 2017 16:49
Business Centre Club o reformie KPC: Nie chcemy regulacji, tylko lepszego zarządzania
Deklarowany cel reformy zapowiedzianej przez Ministerstwo Sprawiedliwości to usprawnienie, uproszczenie i przyspieszenie postępowań. Fot. MS.gov.pl
REKLAMA

Choć ogólnie BCC popiera działania zmierzające do zwiększenia sprawności działania sądownictwa powszechnego, to rezerwę ekspertów budzi stanowisko, że „występuje pilna konieczność przemodelowania kształtu procesu cywilnego”.

- Gros problemów w aktualnym sposobie rozpatrywania spraw w postępowaniu cywilnym, w tym także spraw gospodarczych, nie wynika z wadliwości instytucji prawnych prawa cywilnego procesowego czy też niewystarczalności regulacji prawnej w tym zakresie, a związanych jest z kwestiami o charakterze organizacyjnym - komentuje ekspertka BCC ds. prawa cywilnego, prawa karnego gospodarczego i legislacji Magdalena Krawczak.

W badaniu ankietowym przeprowadzonym w grudniu przez Instytut Interwencji Gospodarczych Business Centre Club wśród przedsiębiorców na pytanie, czy aktualnie obowiązujący model postępowania cywilnego w sprawach gospodarczych jest zadowalający, 88,2 proc. respondentów odpowiedziało negatywnie, wiążąc swą ocenę z przewlekłością postępowania, niską sprawnością sądów, wysokością opłat sądowych i brakiem koncentracji dowodów na jednym posiedzeniu/rozprawie.

Kluczową zmianą projektowaną do wprowadzenia jest postępowanie odrębne w sprawach gospodarczych. Zdaniem BCC rozwiązania w zakresie postępowania w sprawach gospodarczych nie są tożsame do rozwiązań istniejących uprzednio i mogą prowadzić do zwiększonej formalizacji procesu cywilnego, co nie pozwoli na uproszczenie i uelastycznienie procesu.

Niektóre z proponowanych rozwiązań przyczynią się do wzrostu obciążeń kosztowych po stronie przedsiębiorców.

- Przedstawiony przez Ministerstwo Sprawiedliwości projekt ustawy stanowi jednak wartościowy materiał do dalszej dyskusji ze wszystkimi interesariuszami postępowania cywilnego, a rozważenie i uwzględnienie zgłaszanych uwag powinno pozwolić na wypracowanie rozwiązań, które mogą przyczynić się do bardziej sprawnego rozpoznawania spraw gospodarczych – deklaruje ekspetka.

Deklarowany cel gruntownej reformy Kodeksu postępowania cywilnego, którą przygotowało Ministerstwo Sprawiedliwości to usprawnienie, uproszczenie i przyspieszenie postępowań przed sądem.

PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Business Centre Club o reformie KPC: Nie chcemy regulacji, tylko lepszego zarządzania

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Redakcja poleca

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.