PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Branża transportowa ma poważny problem z czasem pracy kierowców

Plaga manipulacji zapisami tachografów to ogromny problem, z którym musi zmierzyć się branża transportowa.

  • Autor: jk
  • 18 gru 2018 15:13
Branża transportowa ma poważny problem z czasem pracy kierowców
W 2017 r. PIP roku przeprowadziła łącznie 508 kontroli dotyczących przestrzegania przepisów czasu pracy i odpoczynków. (Fot. Shutterstock)
REKLAMA

Goniące terminy dostaw, wizja wysokich kar za niedopełnienie warunków umowy, niedobory kadrowe w transporcie drogowym, utrudnienia na drodze, chęć szybszego powrotu do domu. Powodów, dla których kierowcy dopuszczają się manipulacji zapisem tachografu, jest mnóstwo, a korzystanie z tych nielegalnych praktyk - szczególnie w ostatnim czasie - stało się niestety dość powszechne.

Manipulacja tachografów

Truckerzy opracowali wiele metod fałszowania czasu jazdy - począwszy od celowego nieużycia karty kierowcy, korzystania z kilku kart, poprzez magnesy czy też złożone, kosztowne urządzenia wyspecjalizowane w celu fałszowania danych. Proceder dotyczy zarówno analogowych tachografów starszej generacji, których pracę można zakłócić magnesem, jak i nowszych, bardziej złożonych tachografów cyfrowych.

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

- Im nowsza wersja tachografu, tym bardziej skomplikowane zabezpieczenia przed ingerencją - co za tym idzie - sposoby manipulacji nowszymi wersjami tachografów są znacznie bardziej kosztowne. Nie zniechęca to jednak kierowców do zainwestowania w tego typu mechanizmy, których koszt sięga nawet 2 tys. euro - komentuje Mateusz Włoch, ekspert Inelo.

To jednak nie odstrasza firm, które pomimo wysokiej ceny decydują się na zakup sprzętu.

Truckerzy opracowali wiele metod fałszowania czasu jazdy. (Fot. Shutterstock)
Truckerzy opracowali wiele metod fałszowania czasu jazdy. (Fot. Shutterstock)

Wysokie kary nie odstraszają

- Od 3 września 2018 r. obowiązuje nowy taryfikator ustawy o transporcie drogowym, który zwiększył kary za ingerencję w zapis tachografu. W Polsce sankcją za stosowanie nielegalnych praktyk jest mandat karny w wysokości po 2 tys. zł dla kierującego pojazdem i osoby zarządzającej transportem, oraz 10 tys. zł dla przewoźnika. Co łącznie może kosztować firmę 14 tys. zł - informuje Mateusz Włoch.

Jednak wzmożone działania Komisji Europejskiej i innych organów ustawodawczych w zakresie prawnym nie do końca są skuteczne. Przykładowo, w październiku 2018 r. Wojewódzka Inspekcja Transportu Drogowego w Bydgoszczy jednego dnia odnotowała 6 przypadków ingerencji w zapisy urządzeń rejestrujących czas pracy kierowców - podłączenie niedozwolonego urządzenia, jazda na cudzej karcie kierowcy lub magnes przyczepionym do czujnika ruchu. Za stwierdzone naruszenia nałożono mandaty karne w stosownej wysokości oraz wszczęto postępowania administracyjne zagrożone sankcjami na łączną kwotę 39 tyś złotych.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

Słowa kluczowe

Więcej

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Branża transportowa ma poważny problem z czasem pracy kierowców

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.