PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Bon turystyczny. Pracodawcy nie chcą dopłacać do wyjazdu pracowników

Konfederacja Lewiatan negatywnie ocenia pomysł bonu turystycznego. Jej zdaniem takie rozwiązanie podniesie koszty pracodawców i wymusi na firmach przebudowę systemu kadrowo-płacowego.

  • Autor:KDS
  • 25 maj 2020 11:14
Bon turystyczny. Pracodawcy nie chcą dopłacać do wyjazdu pracowników
Bon miałby być wydawany w formie karty prepaid, do wykorzystania na cele turystyczne (Fot. Pixabay)
REKLAMA
  • Ministerstwo Rozwoju ogłosiło wprowadzenie bonu turystycznego 1000 plus, który ma wesprzeć branżę turystyczną po pandemii koronawirusa.
  • Wsparcie finansowe do wyjazdów przysługiwałoby pracownikom na etacie, których wynagrodzenie nie przekracza średniego wynagrodzenia w gospodarce narodowej.
  • Konfederacja Lewiatan uważa, że to zły pomysł, który zwiększy koszty pracodawców związane z zatrudnianiem pracowników i przebudową systemów kadrowo-płacowych.

Bon turystyczny w wysokości 1000 zł miałby być wydawany w formie karty prepaid do wykorzystania na cele turystyczne. Jak wylicza MR, z programu skorzysta ok. 60 proc. pracowników. Bon finansowany ma być w części z budżetu państwa (90 proc.), a w części przez pracodawcę (10 proc.).

Krytycznie to rozwiązanie ocenia Przemysław Pruszyński, doradca podatkowy, ekspert Konfederacji Lewiatan. 

- Bon turystyczny będzie kolejnym obciążeniem zwiększającym koszty zatrudnienia pracowników. W dodatku wprowadzonym w momencie, kiedy wiele firm boryka się ze spadkiem przychodów i potrzebuje optymalizacji kosztów, a nie dodatkowych obciążeń. Z początkiem 2020 roku istotnie wzrosły koszty zatrudnienia w wyniku podniesienia minimalnego wynagrodzenia. Przedsiębiorcy ponoszą dodatkowe koszty związane z zabezpieczeniem pracowników przed zarażeniem SARS-CoV-2 (zmiana organizacji, wydłużenie godzin pracy zakładów, zapewnienie środków ochrony, itp). Z tego powodu krytycznie oceniamy pomysł wprowadzenia bonu turystycznego, nawet jeśli jest uzasadniony potrzebą wsparcia branży turystycznej - komentuje.

Czytaj więcej: Prawa pracowników w czasie pandemii można łamać bezkarnie? GIP zajmuje się tylko najpoważniejszymi przypadkami

W opinii KL wprowadzenie bonu skomplikuje zarządzanie absencjami pracowników. Nie bez znaczenia będą także koszty związane z naliczeniem, wypłaceniem i dystrybucją bonów. Przygotowanie i przeprowadzenie tego procesu wymusi prowadzenie ewidencji przekazanych świadczeń, rozpoznanie przychodu, naliczenie lub nie podatku i składek ZUS, uwzględnienie świadczenia w dokumentacji pracowniczej i informacjach przekazywanych pracownikowi oraz do urzędu skarbowego i ZUS. Dla pracodawców wiąże się to z kolejną przebudową systemów kadrowo-płacowych, czyli dodatkowymi kosztami.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (2)

Do artykułu: Bon turystyczny. Pracodawcy nie chcą dopłacać do wyjazdu pracowników

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Elka 2020-05-25 20:19:13

    Skoro nie chcą dopłacić tych 10%, to żaden problem. Bez łaski MUSZĄ gruszę wypłacić, średnio to 1000 zł.

  • ob 2020-05-25 12:26:33

    Problem z wyasygnowaniem dodatkowych pieniędzy pojawi się u wszystkich pracodawców także w jst, które jak wiadomo mają mniejsze wpływy z podatków i muszą szukać oszczędności. Pracownicy w ramach funduszu socjalnego korzystają z dopłat do wypoczynku i to nie w małych kwotach. Jeżeli Rząd planuje takie bony to w całości powinny być opłacone z budżetu państwa a nie dodatkowym kosztem dla pracodawców. Najbardziej wskazane jest obniżenie stawki vat od usług hotelarskich aby pomóc branży turystycznej a nie generować dodatkowe koszty dla pracodawców.

Redakcja poleca

  • PARTNER SERWISU partner portalu

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.